شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
نشست‌ تهران، آزمون تشخیص موافقان و مخالفان

دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای، روز شنبه ۱۹ خرداد با حضور چهار کشور عضو این گروه به میزبانی تهران برگزار شد. این محور با پیشنهاد ایران، تشکیل شده‌ است و انتظار می‌رفت که نخستین نشست آن در تهران برگزار شود؛ اما سه هدف عمده برای برگزاری نخستین نشست آن به میزبانی وزارت خارجه طالبان در کابل وجود داشت:

۱. تعامل با کابل بر محور دغدغه‌های مشترک: یک این‌که هدف اصلی این محور، تعامل سیاسی سازنده با دولت مستقر در کابل است تا به دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و انتظارات مشترک کشورهای همسایه و منطقه درباره صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم و امنیت مرزها و بحران مهاجرت و تشکیل دولت فراگیر و مهار قاچاق انسان و مواد مخدر، گوش فرا دهد و به تعهدات اصولی افغانستان در این زمینه‌ها عمل کند.

۲. به رسمیت شناختن نقش منطقه توسط طالبان: هدف دوم، به رسمیت شناختن یک سازوکار کاملا منطقه‌ای برای حل مسایل افغانستان از سوی هیات حاکمه افغانستان بود تا پروژه قدرت‌های بیگانه برای تحمیل هژمون خود بر افغانستان و منطقه شکست بخورد و کشورهای همسایه و منطقه با منافع، فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک، در کانون رایزنی‌ها برای حل مسایل منطقه قرار داشته باشند.

۳. اجماع منطقه‌ای در نشست دوحه: هدف سوم این بود که کشورهای منطقه در شعاع مشورت و مشارکت مسئولانه و معنی‌دار حکومت طالبان در نشست دوحه ۲ شرکت کنند و اجازه ندهند که برنامه‌های قالبی، از پیش‌ تعیین‌شده و تحمیلی قدرت‌های جهانی درباره افغانستان اعمال شود و در نتیجه آن، چرخه باطل خشونت و جنگ و ناامنی و بی‌ثباتی و تروریسم و مهاجرت و مواد مخدر، همچنان استمرار پیدا کند که هزینه‌های مستقیم آن را مردم افغانستان و ملت‌های منطقه می‌پردازند.

هر سه هدف یاد شده در نشست نخست گروه تماس منطقه‌ای در کابل برآورده شد؛ زیرا امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان به زبان فارسی، تصریح کرد که نشست گروه تماس منطقه‌ای ابتکاری بر محور کشورهای منطقه برای حل مسایل منطقه است.

شرایط میزبانی، بیلبوردهای تبلیغاتی، بازتاب رسانه‌ای و اعلامیه مشترک نیز بر صدق و صحت این روند و اهداف آن، گواهی دادند و نشست دوحه ۲ نیز طبق برنامه آمریکا پیش نرفت و واشنگتن شکست خورد. این یکی از بزرگترین دستاوردهای ایران به عنوان ارائه‌دهنده ایده خلاقانه تشکیل این محور بود.

به این ترتیب، کشورهای عضو این محور یعنی روسیه، چین و پاکستان از پیشنهاد میزبانی ایران برای دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای، حمایت کردند؛ زیرا پس از تحقق اهداف سه گانه بالا در آستانه نشست دوحه ۳ و تحولات مهمی که در بازه زمانی بین دو نشست دوحه به وجود آمده، تهران گزینه‌ای شایسته برای میزبانی از این نشست بود.

در شرایطی که جو سیاسی و رسانه‌ای با تبلیغات فشرده غربی‌ها و «رسانه‌گران پروژه‌ای وابسته به غرب و تطهیری‌ها در افغانستان و داخل ایران» در جهت تضعیف نقش منطقه در نشست دوحه ۳ با استفاده از همه ابزارهای موجود و ممکن، از جمله تلاش برای ایجاد تقابل با کابل، عمل می‌کند، برگزاری موفقیت‌آمیز نشست تهران با حضور مؤثر هر چهار عضو اصلی آن، بی‌توجه به رایزنی‌ها، تصمیمات و مصوبات مشترک، خود یک دلیل روشن بر ناکامی تلاش‌های توطئه‌آمیز مورد اشاره بود.

حضور نمایندگان ویژه ایران، چین و پاکستان و سفرای روسیه در کابل و تهران در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای و پیوستن ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان به رایزنی‌های دوجانبه در دومین روز نشست مورد اشاره هم پاسخی صریح، محکم و مقتدرانه به همه کسانی است که انتظار داشتند دیپلماسی ایران در حوزه افغانستان و منطقه و پیشاپیش نشست دوحه ۳ به بن‌بست بخورد و درهم‌ بشکند.

نشست تهران در عین حال، یک دستاورد بزرگ دیگر هم داشت و آن مشخص شدن صفوف مخالفان و موافقان واقعی مصالح مشترک ایران، افغانستان و منطقه بود؛ همه کسانی که پیش از این با نقاب تطهیر و تکفیر طالبان، ظاهرا علیه همدیگر عمل می‌کردند در روز برگزاری نشست تهران، نقاب‌ از رخ برگرفتند، متحد شدند و نشان دادند که در زمین غرب بازی می‌کنند، مبلغ هژمون آمریکا هستند، نقش‌آفرینی مستقلانه کشورهای بزرگ منطقه را در حل یکی از دیرپاترین بحران‌های تاریخ معاصر یعنی «مساله افغانستان» برنمی‌تابند، از هم‌اکنون برای جلوگیری از بازخورد تصمیمات نشست تهران در نشست دوحه در تقلا هستند و نسخه مورد نظر غرب برای به کرسی نشان طرح‌های تحمیلی خود برای آینده امنیت و سیاست افغانستان و منطقه را تبلیغ می‌کنند.

در این زمینه، از خبرنگاران اجاره‌ای و پروژه‌ای غرب گرفته تا سلبریتی‌های توییتری و اینستاگرامی، از تطهیرگران ایرانی طالبان تا طالبان تهران‌نشین، از سخنگویان کم‌سواد همسایه تا اینفلوئنسرهای در سایه، همگی یک چیز را تبلیغ می‌کردند: نشست تهران ناکام ماند! این شعار خنده‌دار در برخی پست‌ها به اندازه‌ای ناشیانه‌ تعبیه شده بود که مشخص بود ساعت‌ها قبل از شروع نشست، نوشته و از نشانی‌های خاصی برای انتشار گسترده، توصیه شده بود.

با این‌همه، افزون بر این‌که دیدارهای دوجانبه نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه تماس منطقه‌ای برای دومین روز متوالی در تهران ادامه یافت و با اضافه شدن نماینده ویژه روسیه که به دلایل فنی نتوانست در نخستین روز نشست، حضور یابد، تقویت شد، بازخوردهای واقعی و دستاوردهای ملموس و قابل محاسبه این نشست را حدود ۲۰ روز دیگر در نشست دوحه ۳ شاهد خواهیم بود.

درباره ی دومین نشست گروه تماس منطقه ای در تهران آغاز شد بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23997

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها