دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
ناامنی و مواد مخدر در افغانستان محورهای نشست شانگهای-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، بیست و چهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای با حضور شی جین پینگ، رییس جمهور روسیه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در آستانه قزاقستان برگزار شد.

امنیت و ثبات منطقه‌ای در راس دستورکار نشست سران سازمان همکاری شانگهای قرار داشت.

همچنین در این نشست که دومین نشست در آستانه پایتخت قراقستان است، موضوع مبارزه با موادمخدر نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در نشست امروز این سازمان موضوعاتی چون موادمخدر و امنیت افغانستان در دستور کار جلسه قرار گرفته است.

بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از فعالیت‌های داعش، القاعده و برخی دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

افزون بر این، این کشورها معتقدند که مواد مخدر از افغانستان وارد این کشورها می‌شود.

پیش از این، رزا اوتانبایوا، رییس یوناما در افغانستان در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که تروریسم و افراط‌گرایی در افغانستان نگران کننده است.

این نگرانی‌ها در حالی افزایش یافته که داعش فعالیت خود را در منطقه افزایش داده است. به ویژه پس از حمله اخیر روسیه به مسکو، کشورهای منطقه نگران افزایش فعالیت این گروه از افغانستان هستند.

به گفته منابع، در نشست امروز رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به چگونگی مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبانه در منطقه برای سه سال آینده و چگونگی ایجاد یک استراتژی برای مبارزه با مواد مخدر تا سال 2029 بحث و بررسی صورت خواهد گرفت.

لازم به ذکر است این جلسه درحالی در مورد افغانستان صحبت می‌کند که طالبان به این نشست دعوت نشده‌اند.

پیش از این، رژان کیستافین، سفیر قزاقستان در اسلام آباد در نشست مرکز مطالعات استراتژیک اسلام آباد گفته بود که برای گسترش نفوذ سازمان همکاری‌های شانگهای در افغانستان تعامل با این کشور مهم است.

این دیپلمات قزاقستانی گفت: تعامل با افغانستان برای حل چالش‌ها و مشکلات ژئوپلتیک مهم است.

سازمان همکاری شانگهای در ماه جون سال 2001 در شانگهای چین ایجاد شد. این سازمان 9 عضو دارد که هند، ایران و پاکستان هم از اعضای این گروه هستند.

افغانستان عضو ناظراین گروه است.

پیشنهاد می شود: گروه تماس شانگهای-افغانستان ادامه چند صدایی در رابطه با افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27742

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها