دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024

به گزارش ایراف، مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در دیدار با زلنسکی او را رهبری شجاع و واقعی خواند.

او همچنین، در این دیدار اشرف غنی، رهبر پیشین افغانستان را فراری خواند و گفت او مردم افغانستان را تنها گذاشته است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه که پس از خروج آمریکا از افغانستان شکل گرفت، یک نوع مقایسه به ویژه از لحاظ رهبری جنگ بین این رویداد به وجود آمد.

حضور رئیس جمهور اوکراین در خط مقدم جنگ با فرار شتاب زده محمد اشرف غنی، رئیس جمهور دست مایه تحلیل تحلیلگران و ناظران بین المللی و حتی طنز و انتقاد بسیاری از شهروندان افغانستان قرار گرفت.

از طرف دیگر، کاهش کمک های بین المللی و توجه جامعه جهانی به افغانستان پس از جنگ اوکراین از مواردی بود که افغانستان را متاثر از این جنگ کرد.

در همین رابطه، ولودیمیر زلنسکی  در ماه آوریل اعلام کرد که تصمیم مجلس نمایندگان برای اختصاص 61 میلیارد دلار کمک به اوکراین نشان می دهد که این کشور به افغانستان دوم تبدیل نخواهد شد. مجلس نمایندگان آمریکا در ماه آوریل بسته عظیم کمک های نظامی و اقتصادی به اوکراین را درحالی که بیش از دو سال از زمان حمله مسکو به همسایه اروپای شرقی خود در تلاش برای مهار نیروهای روسیه است، تصویب کرد.

این درحالی است که روسیه در همین ماه عنوان کرده بود که حمایت آمریکا از اوکراین مانند آنچه در افغانستان و ویتنام رخ داد، شکستی تحقیرآمیز خواهد بود.

اما برخی از تحلیلگران جنگ در اوکراین را سناریوی تقریباً مشابه جنگ در افغانستان می دانند. جایی که کشورهای قدرتمند و رقیب علیه یکدیگر اقدام می کنند.

از طرف دیگر، یکی دیگر از موارد مقایسه‌ای که از جنگ در اوکراین با جنگ بیست ساله افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است. نوع نگاه جامعه جهانی به این حادثه بوده است. حمایت و همراهی گسترده کشورهای اروپایی از اوکراین و تهییج احساسات عمومی از حمایت این کشور درحالی رخ داد که افغانستان در دو دو دهه جنگ و حتی کشورهای غیراروپایی چنین حمایتی را دریافت نکردند.

نکته مهم دیگر این بود که برخی تحلیلگران وقوع جنگ در اوکراین را به نفع طالبان عنوان کردند. موسسه تحقیقاتی ارف آنلاین در ماه مارچ سال گذشته در تحلیلی گفت که رقابت قدرت های بزرگ، به طالبان در افغانستان کمک می کند.

در این تحلیل آمده است که جنگ اوکراین زمانی اتفاق افتاد که توجه جهان به بحران افغانستان بود. در این بین، جنجال های ناشی از این جنگ در اروپا به عنوان یک نعمت برای طالبان بود که نزدیک بود این گروه به یک موضوع نفرت انگیز برای جهان تبدیل شود.

اقدامات روسیه در مقابل اوکراین منجر به ایجاد تغییرات اساسی شد که مرزهای دوران جنگ سرد را دوباره در جهان ایجاد کرد. درگیری در اروپا مسئله ای نبود که غرب انتظار آن را داشته باشد و در عین حال در زمانی که بزرگترین نگرانی، رقابت بین آمریکا و چین بود، تجدید رقابت های قدیمی بین واشنگتن و مسکو به میزان زیادی بر این پیچیدگی ها افزود.

در نتیجه این شرایط برای طالبان حامل یک پیام خوب بود که می تواند حکومت خود را به عنوان دولت قانونی در افغانستان مشروع جلوه دهد.

اکنون نیز شاهد آن هستیم که جنگ در اوکراین چگونه منجر به تغییر رویکرد کشورهای مختلف با این گروه شده است. افغانستان اکنون به میدان فرصت برای کشورهای جهان به ویژه قدرت های حاضر در جنگ اوکراین تبدیل شده است.

پیشنهاد می شود: پیشنهاد تعامل با طالبان به مثابه سیلی به صورت مردم افغانستان است!

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23071

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها