نباید افغانستان را مسئول ناامنی در پاکستان دانست-ایراف

به گزارش ایراف، مولانا فضل الرحمان، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان با انتقاد از مقامات نظامی پاکستان گفته است که نباید افغانستان را مسئول ناامنی‌های پاکستان دانست.

او با طرح این سئوال که اگر گروه‌های تروریستی از افغانستان به پاکستان وارد می‌شوند، پس چرا این گروه‌های تروریستی در مرز متوقف نمی‌شوند؟

رهبر جمعیت علمای پاکستان پیش از این نیز در یک نشست عمومی از عملکرد نیروهای نظامی پاکستان در مبارزه با ترویسم و اتخاذ تدابیر امنیتی انتقاد کرده بود.

او در واکنش به اظهارات ژنرال باجوا مبنی بر هزینه‌های سنگین برای تدابیر امنیتی در مرز دیورند گفت که در صورت اتخاذ این تدابیر امنیتی چگونه ۲۰ تا ۳۰ هزار ستیزه‌جوی مسلح پاکستانی در جریان جنگ طالبان علیه آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند؟

فضل‌الرحمن در این نشست مطرح کرد که ژنرال باجوا به او گفته است که میلیاردها روپیه را برای انسداد و نصب سیم خاردار  بر روی خط دیورند اختصاص داده و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن عبور کند.

اما او پرسید که در این صورت ۲۰ تا ۳۰ هزاره ستیزه‌جوی مسلح پاکستانی که در جنگ طالبان علیه آمریکایی‌ها در افغانستان شریک بودند، چگونه و چه زمانی به افغانستان رفتند؟

وی افزود: زمانی که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند چگونه این جوانان پرقدرت به پاکستان بازگشتند؟

اظهارات تازه فصل الرحمان درحالی منتشر می‌شود که در جریان ماه های اخیر مقامات پاکستانی از حمایت افغانستان از گروه‌های تروریستی در پاکستان انتقاد کرده و افغانستان را مسئول ایجاد ناامنی در پاکستان می‌دانند.

فضل الرحمن در ژانویه امسال به کابل سفر و با مقامات طالبان دیدار و گفت و گو کرد. برخی از این تحلیلگران این سفر را ماموریت فضل الرحمن برای متقاعد کردن طالبان برای مهار تی تی پی عنوان کرده بودند.

پیشنهاد:   انفجار در قندهار با 4 کشته

او در آن زمان گفته بود که احتمال دارد موضوع تحریک طالبان پاکستان با طرف افغانی مورد بحث قرار بگیرد. اما افزود که این دیدار نه به نمایندگی از دولت اسلام آباد بلکه توسط حزب وی ترتیب داده شده است.

این سفر اولین سفر او پس از بازگست طالبان به قدرت بود. پیش از این او در سال 2013 به افغانستان سفر و با حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان دیدار کرد.

پیشنهاد می شود: ابراز امیدواری مقامات پاکستانی از تامین امنیت در مرز مشترک با افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23114

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *