پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

موضع روسیه درباره حذف طالبان از لیست سیاه: براساس منافع خود عمل می‌کنیم

به گزارش ایراف؛ او در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفته است: طالبان در فهرست تروریست‌ها در تمام کشورهای منطقه نیستند. به هر صورت، هر کشور انگیزه‌ها و ویژگی‌های روابط خود با افغانستان را دارد.

این دیپلمات روسی با اشاره به اظهارات مقام‌های طالبان مبنی‌بر قصد آنان برای ایجاد همکاری با روسیه در زمینه غذا و تامین فرآورده‌های نفتی، افزود: این همکاری با سرعت تمام در حال توسعه است.

او همچنین گفته است که روسیه از معدود کشورهایی است که پروازهای منظم مستقیم به افغانستان دارد.

پیش از این ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به این خبرگزاری گفته بود که وزارت خارجه و دادگستری روسیه به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اطلاع داده‌اند که طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف می‌شوند.

پس از آن سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که ابتکار عمل در مورد حذف احتمالی طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی، واقعیت عینی را منعکس می‌کند.

این در حالی است که سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه جمعه شب ۲۹ تیرماه در نشست شورای امنیت درباره همکاری‌ها میان سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای گفته است که یکی از اولویت‌های ثابت سازمان همکاری شانگهای، مبارزه با «تهدیدات ناشی از افغانستان» است.

او در این نشست گفت: یکی دیگر از اولویت‌های ثابت سازمان همکاری شانگهای مبارزه با تهدیدات تروریسم، جدایی‌طلبی، افراط‌گرایی، قاچاق موادمخدر و جرایم سازمان یافته فراملی به‌ویژه تهدیدات ناشی از افغانستان است.

آقای ورشینین افزوده است که کشورش برای تقویت هماهنگی در مورد مسائل منطقه‌ای با تمرکز بر افغانستان اهمیت ویژه‌ای قائل است.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه نیز طالبان را «واقعیت» افغانستان خوانده و گفت ارتباط با طالبان یک نیاز است و  خواستار همکاری نزدیک با آنها شد.

پیشنهاد:   بازگشت تروریست‌ها از سوریه به افغانستان؛ داعش برای حمله به آسیای مرکزی آماده می‌شود

او در نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان نیز از طالبان به عنوان «متحد» روسیه در مبارزه با داعش یاد کرد؛ موضعی که به طور تلویحی از سوی طالبان، رد شد و این گروه اعلام کرد که در مبارزه با داعش «مستقل» عمل می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29721

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *