به گزارش ایراف؛ شماری از ساکنان وزیرستان شمالی، امروز پنجشنبه به رسانه‌ها گفته‌اند که پلیس بنو بر نقاط مختلف یورش برده و ده‌ها تن را دستگیر کرده است.

لطیف وزیری، یک فعال جنبش تحفظ پشتون در محل جرگه در منطقه ریگی للمه خیبر، به رادیو مشال گفته است که با قطع اینترنت و سایر شبکه‌ها، امکان تماس با افرادی که برای شرکت به این جرگه می‌آیند به‌آسانی ممکن نیست و به‌گفتۀ او حداقل ۸۰ تن دستگیر شده‌اند.

روز چهارشنبه، پس از تیراندازی پلیس پاکستان بر هواداران جنبش تحفظ پشتون، سه تن کشته و بیش از ده تن دیگر زخمی شدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان خشونت پلیس این کشور با اعضای این جنبش را محکوم کرده است. با این حال، منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون شب گذشته گفت که هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند جلوی برگزاری جرگه‌ای را بگیرد که قرار است فردا آغاز شود.

پشتین در سخنرانی به حامیانش گفت که حکومت پاکستان راه‌ها را مسدود کرده و در برابر حضور اشتراک‌کنندگان جرگۀ فردا موانع ایجاد کرده است و از مردم خواست که باید این موانع را نادیده بگیرند و در جرگه اشتراک کنند.

او گفته است: «می‌پذیرم که آمادگی‌ برای برگزاری جرگه به‌گونه‌ای که لازم است، نخواهد بود. اما ما باز هم جرگه را برگزار خواهیم کرد و از این جرگه خارج نخواهیم شد. پشتون‌ها، تنها چیزی است که می‌تواند جلوی برگزاری جرگه را بگیرد، این است که تمام نیروهای جهان یکجا شده و حمله کنند و دست‌های ما را قطع کنند. در غیر آن برای لغو این جرگه راهی دیگر وجود ندارد. ما قطعاً این جرگه را دایر خواهیم کرد.»

قرار است جرگه‌ای که از سوی جنبش تحفظ پشتون برنامه‌ریزی شده، فردا جمعه آغاز شود و برای سه روز ادامه یابد.

این در حالی است که حکومت پاکستان در ششم اکتبر جنبش تحفظ پشتون را یک سازمان غیرقانونی خوانده و فعالیت آن را در این کشور ممنوع اعلام کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37502

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *