شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
مواد مخدر تهدیدی برای افغانستان و جهان

یو شیا یونگ؛ نماینده ویژه چین در امور افغاستان پس از پایان نشست دوحه 3 در گفت‌وگو با خبرنگار ایراف در هتل «رتز کارلتون» اقدام سازمان ملل را در آوردن طالبان به نشست دوحه ۳ خوب توصیف کرد و افزود: هر دو طرف (جامعه جهانی و طالبان) توانستند با استفاده از این فرصت نظرات‌شان را متعادل‌تر کنند.

او ادامه داد: در این نشست کشورهای همسایه و کشورهای منطقه همه احساس رضایت داشتند.

یونگ در ادامه با اشاره به اینکه مسایل افغانستان در حالی پیچیده شده است که آمریکا بعد از 20 سال نتوانست در همکاری با ناتو مشکلات را حل کند و حالا هم آمریکا در موضوع افغانستان قفل شده است.

نماینده چین در امور افغانستان ادامه داد: (امروز) این کشورهای منطقه هستند که بعد از 20 سال اشغال می‌خواهند، مشکلات حقوق بشری که در افغانستان وجود دارد را حل کنند.

او در ادامه با تاکید بر لزوم لغو تحریم‌های یک‌جانبه و آزادسازی دارایی‌های افغانستان خاطرنشان کرد: توسعه‌ی بخش خصوصی و مبارزه با مواد مخدر دو موضوعی است که برگزارکنندگان دوحه ۳ در همکاری با طالبان موفق شدند، آنها را در کنار هم قرار دهند.

آقای یونگ در ادامه به اشاره به کاهش کشت خشخاش در افغانستان افزود: این درحالی است که چالش‌های دیگری مانند قاچاق، مصرف و تولید مواد مخدر همچنان در افغانستان وجود دارد. مواد مخدر نه تنها مردم افغانستان را آلوده می‌کند، بلکه برای مردم منطقه هم خطر دارد. برای حل این مشکل مواد باید یک جایگزین برای خشخاش پیدا کنیم.

نماینده چین در امور افغانستان گفت: این امر مستلزم تلاش‌ بیشتر، نه تنها از سوی طالبان افغانستان، بلکه از سوی جامعه بین المللی برای کمک است.

یونگ با اشاره به اینکه من می دانم که سرنوشت دولت داخلی طالبان افغانستان یک موضوع عالی برای حاضران در نشست دوحه بود، افزود: پس از 20 سال اشغال نظامی که مردم افغانستان را رنج می‌دهد، موضوعاتی مثل حقوق بشر، تحصیل زنان و دختران هم اهمیت داشته و دارد.

این دیپلمات چینی ادامه داد: در این جلسات برخی از شرکت کننده‌ها در مورد همکاری اقتصادی برای راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ و خوب برای کمک به مردم افغانستان صحبت کردند. من این سئوال را مطرح می‌کنم تا پاسخ روشنی به آن بدهم، آیا جامعه جهانی درخواست طالبان را پذیرفت؟ جامعه جهانی یا کشورهای منطقه؟ پاسخ این است که هر کشوری تلاش خود را خواهد کرد. اما واقعیت این است که برخی از همسایه‌های نزدیک آنها مانند ایران و پاکستان هستند که واقعاً بار زیادی از مهاجران میلیونی افغانستانی را به دوش می‌کشند و به آنها سرپناه می‌دهند و آنها را کمک می‌کنند. به این ترتیب، بحث و گفتگو بین افغانستان، پاکستان و ایران وجود دارد که چگونه می‌توانند به راحتی این موضوع را حل‌وفصل کرد.

نماینده چین در امور افغانستان تاکید کرد: جامعه بین‌الملل امیدوار است که بتوانیم همه این موضوعات را با ثبات، مسالمت‌آمیز و بدون رویارویی حل کنیم تا بتوانیم شرایط خوبی را ایجاد کنیم. کشورهای منطقه، کشورهای همسایه و جامعه جهانی باید به مردم افغانستان کمک کنند تا از این فرصت تاریخی استفاده شود و دست در دست هم بگیرند تا سرنوشت افغانستان را در دست خود مردم این کشور نگه دارند. اما این نگرانی هم وجود دارد که جامعه مدنی هیچ کاری انجام ندهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27384

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها