پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، جمهوریخواهان روز سه شنبه، فشار بر مشاور امنیت ملی جو بایدن را تشدید کردند و به جیک سالیوان هفت روز فرصت دادند تا به سئوالات مربوط به خروج آشفته از افغانستان پاسخ دهد. در غیر این صورت با احضاریه‌ای برای حضور در کنگره مواجه می‌شوند.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان معتقد است که سالیوان معمار اصلی خروج عجولانه آمریکا از افغانستان بود.

او از مشاور امنیت ملی آمریکا خواسته تا با حضور در کنگره توضیح دهد که آیا ارزیابی‌های نظامی در مورد ثبات دولت کابل را از مردم پنهان کرده است یا خیر.

مک کال همچنین سالیوان را متهم کرده است که از نقش خود در توصیه به بایدن برای در دست گرفتن کنترل عملیاتی که باید در اختیار وزارت امورخارجه بود، فراتر رفته است.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به کاخ سفید ارسال کرده، نوشته است که سالیوان باید در مقابل کمیته شهادت بدهد نه به خاطر منصب‌اش بلکه به دلیل قدرتی که در اختیار داشت.

این درحالی است که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد حضور بلینکن در کمیته روابط خارجی کنگره گفت او برای شهادت در مورد افغانستان در روز مشخص به کنگره نمی‌رود.

میلر در این کنفرانس خبری گفت که وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد داده است که به جای بلینکن معاون او را برای شهادت در کنگره بپذیرند.

او دلیل این پیشنهاد را سفرهای بلینکن در رابطه با جنگ غزه عنوان کرد.

میلر افزود: او به دلیل کارهای مهمتر دیگر نمی‌تواند در این جلسه حاضر شود.

او در این نشست خبری این درخواست کنگره را «افراطی» خواند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روند تحقیقاتی را در مورد خروج این کشور از افغانستان روی کار گرفته بود. در این روند از اظهارات و شهادت مقامات برجسته سیاسی و نظامی و دخیل در این جریان استفاده شده است.

این گزارش هفته گذشته منتشر شده است.

این گزارش به شدت از تصمیم رییس جمهور بایدن برای خروج تمام نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان انتقاد می کند و دولت بایدن را به ناتوانی برای برنامه‌ریزی در همه موارد احتمالی متهم می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35623

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *