شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
ملا یعقوب به «سفر خارجی» رفت، اختیارات مالی به ملا قیوم ذاکر واگذار شد

به گزارش ایراف، در نامه منسوب به ملا یعقوب مجاهد که عکس آن از سوی «روند سبز افغانستان» منتشر شده، عنوانی وزارت دارایی طالبان آمده است که او در ماه ذی‌الحجه سال جاری قمری، عازم یک «سفر خارجی» می‌شود و برای جلوگیری از توقف در امور مالی و اداری وزارت دفاع، اختیارات پولی و اداری را به طور موقت تا پایان سفر خود به ملا قیوم ذاکر؛ معاون دوم این وزارتخانه می‌سپارد.

سرپرست وزارت دفاع طالبان در این نامه اما به مقصد و زمان «سفر خارجی» خود اشاره ای نکرده است.

ایراف به طور مستقل، قادر به تایید این نامه نیست و سخنگویان طالبان نیز تاکنون درباره صحت و سقم آن، اظهار نظر نکرده‌اند.

با این حال، پیش از این، سراج الدین حقانی؛ سرپرست وزارت کشور و عبدالحق وثیق؛ رییس اداره استخبارات طالبان در سفری بحث‌برانگیز و از قبل اعلام نشده، راهی امارات متحده عربی شده بودند و این در حالی بود که آقای حقانی، تحت تحریم و تعقیب سازمان ملل و پلیس فدرال آمریکا قرار دارد و آمریکا برای دستگیری او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

امارات متحده عربی نیز از متحدان نزدیک آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود و به همین دلیل، سفر سراج الدین حقانی به این کشور، پرسش های فراوانی را در رسانه های آمریکایی درباره موافقت ضمنی واشنگتن با این سفر برانگیخت و انتقاد کارشناسان آمریکایی از سفر سراج الدین حقانی به کشورهای متحد آمریکا را به دنبال داشت.

همزمان با آن سفر، ویلیام برنز؛ رییس سازمان جاسوسی آمریکا – سیا – نیز در منطقه حضور داشت و این امر، گمانه‌زنی ها درباره دخالت آمریکا در برنامه ریزی نخستین سفر خارجی رییس شبکه حقانی به امارات را افزایش داد.

یک روز پس از آن سفر، شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های مقامات طالبان را «موقتا» لغو کرد تا آنها از جمله سراج الدین حقانی بتوانند برای انجام «مناسک حج» راهی عربستان سعودی شوند.

در این میان اما مشخص نیست که ملا یعقوب مجاهد نیز در ماه ذی‌الحجه برای ادای «مراسم حج» به عربستان رفته یا «سفر خارجی» او به مقصد کشوری دیگر و برای اهدافی متفاوت، انجام شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26313

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها