پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

مقام پیشین پنتاگون؛ پاکستان را به بازی دوگانه با طالبان متهم کرد-ایراف

به گزارش ایراف، مایکل جورج ویکرز، معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا در کمیسیون بررسی جنگ این کشور در افغانستان روز گذشته، جمعه، 29 تیر گفت که پاکستان در مبارزه با القاعده به واشنگتن کمک کرد.

این مقام پیشین آمریکایی گفت: این کشور در همکاری با ارتش پاکستان القاعده را شکست داد.

به گفته جورج ویکرز، هرچند پاکستان در نابودی القاعده کمک کرد، اما چون به طالبان نگاهی استراتژیک داشت در مبارزه با این گروه بازی دوگانه انجام داد. به طوری که هم نقش متحد آشکار را بازی کرد و هم به عنوان دشمن پنهان بازی کرد.

او در ادامه از استراتژی آمریکا در افغانستان انتقاد کرد و آن را پر از ایراد خواند.

معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا در این جلسه افزود که تمرکز آمریکا بر ملت سازی در افغانستان باعث شد که از هدف اصلی خود که مبارزه با تروریسم بود دور شود.

او همچنین ادامه داد که آمریکا نتوانست یک نیروهای امنیتی قابل اعتماد و کارآمد درست کند و این کشور مسئولیت تامین امنیت به افغانستان را زمانی که کار از کار گذشته بود به دولت افغانستان واگذار کرد.

او گفت: آمریکا بودجه زیادی را برای ساختن نیروهای امنیتی «اشتباه» به هدر داد.

معاون پیشین وزارت دفاع سیاست های ترامپ و بایدن را نیز اشتباه توصیف کرد و گفت این دو، شکست را بر حمایت از حکومت افغانستان و جنگ غیرمستقیم با طالبان ترجیح دادند.

او در مورد شکست آمریکا در افغانستان افزود که ما می‌توانستیم شکست‌مان را انتخاب کنیم.

این مقام دفاعی پیشین آمریکا تصریح کرد که شاید در کوتاه مدت نمی توانستیم با 150 هزار نیرو موفق شویم، اما می‌توانستیم با چند هزار مشاور نظامی، حمایت از حکومت افغانستان و ادامه حملات هوایی برای جلوگیری از پیشروی طالبان شکست نخوریم

پیشنهاد:   فاطمه گیلانی: خلیلزاد عامل اصلی تباهی مردم افغانستان است

روز گذشته، اولین نشست کمیسیون بررسی جنگ آمریکا در افغانستان برگزار شد. هدف این کمیسیون گفتگو با افرادی است که در جنگ آمریکا در افغانستان دخیل بودند تا سیاست‌گذاری‌های این کشور را تدوین کنند.

پس از خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان نحوه این خروج، چرایی و درستی آن از سوی نهادهای مختلف در دست بررسی قرار گرفته است. شکست آمریکا در افغانستان با انتقادهای بسیار مواجه شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29692

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *