پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

ما به آمریکا پایگاه دادیم، افغانستان به ما گل هدیه نمی‌دهد

به گزارش ایراف؛ علی امین گنداپور، وزیر اعلای ایالت خیبر پختونخوا پاکستان، به دولت این کشور هشدار داده است که با توجه به سیاست‌های گذشته خود، نباید انتظار رفتار دوستانه‌ای از سوی افغانستان داشته باشد.

او که در همایش حزب تحریک انصاف پاکستان سخن می‌گفت، خطاب به ارتش این کشور گفت: «هنگامی که پاکستان برای عملیات‌های نظامی ایالات متحده پایگاه نظامی فراهم کرد، نباید انتظار داشته باشد که افغانستان اکنون به ما گل هدیه دهد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اسلام‌آباد با افزایش ناآرامی‌ها در خاک خود، بارها افغانستان تحت اداره طالبان را متهم به ایجاد این ناآرامی‌ها کرده است، هرچند طالبان این اتهامات را بی‌اساس و دور از واقعیت می‌دانند.

روابط پیچیده اسلام‌آباد و طالبان در سال‌های اخیر بارها به تیرگی گراییده است.

علی امین گنداپور در این همایش گفت: «اسلام‌آباد نباید انتظار گل از افغانستان داشته باشد. وقتی که پایگاه نظامی خود را برای استفاده علیه کشور همسایه‌ای که هم پشتون و هم مسلمان است فراهم کردید، اکنون چگونه انتظار دارید که آنان برای شما گل بفرستند؟»

وی افزود: «شما پایگاه برای ارسال گلوله به فرزندان افغانستان دادید و حالا هر رویدادی که در پاکستان رخ می‌دهد، اتهام آن را به افغانستان نسبت می‌دهید. در دوران عمران خان، هراس‌افکنی پایان یافته بود و اکنون حزب‌های جنبش دموکراتیک پاکستان در کشور ما هراس‌افکنی می‌کنند.»

روابط طالبان و پاکستان در سه سال گذشته، پس از بازگشت طالبان به قدرت، پیچیده‌تر شده است. اسلام‌آباد طالبان را متهم می‌کند که به تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) پناه داده و از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کنند.

پیشنهاد:   پاکستان: فعالیت و مصونیت گروه‌های تروریستی در افغانستان امنیت منطقه را تهدید می‌کند

طالبان اما همواره این ادعاها را رد کرده و آن را بی‌اساس می‌دانند.

آنها تأکید می‌کنند که تی‌تی‌پی یک مسئله داخلی پاکستان است.

هرچند در آغاز بازگشت طالبان به قدرت در مرداد ۱۴۰۰، روابط آنان با پاکستان به دلیل حمایت حزب تحریک انصاف به رهبری عمران‌خان بهتر بود، اما با گذشت زمان و روی کار آمدن حکومت‌های جدید، این روابط به تیرگی بی‌سابقه‌ای انجامید. حتی نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد، از تهدیداتی که به باور او از خاک افغانستان متوجه پاکستان است، ابراز نگرانی کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31777

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *