پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، رادیو و تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان، به نقل از امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گزارش داده است که او در دیدار با خواجه یادگار شادمانوف، اعزام سفیر از سوی حکومت سرپرست به تاشکند را سرآغاز فصل جدید در روابط دو کشور عنوان کرد.

متقی حضور نمایندگان سیاسی ازبکستان در افغانستان را در جریان سه سال گذشته ارزشمند خواند و افزود که افزایش سطح حضور دیپلمات‌های افغانستان در تاشکند به توسعه روابط دوجانبه کمک می‌کند.

وزارت خارجه طالبان عبدالغفار بحر را به عنوان سفیر جدید طالبان در تاشکند معرفی کرده است.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان امروز در حساب رسمی خود در ایکس، عبدالغفار بحر را به عنوان سفیر طالبان در ازبکستان معرفی کرده است.

او در دیدار امیرخان متقی با خواجه یادگار شادمانوف نیز حضور داشته است.

این انتخاب درحالی صورت می‌گیرد که تاشکند در ماه فوریه سال جاری سفارت افغانستان در این کشور را به طالبان واگذار کرد.

گفتنی است که پیش از این انتصاب، مغفورالله شهاب، پسر شهاب الدین دلاور، سرپرست پیشین وزارت معادن و رییس فعلی جمعیت هلال احمر به عنوان کاردار تعیین شده بود.

با قدرت گیری طالبان در آگوست 2021، ازبکستان نه تنها درهای تعامل خود با طالبان را نبست بلکه به نظر می رسد که از میان پنج کشور آسیای مرکزی بهترین رابطه را با طالبان دارد. سفارت این کشور پس از سقوط افغانستان باز ماند.

اهداف اقتصادی و نگرانی های امنیتی منجر به بهبود و تقویت روابط ازبکستان با افغانستان تحت کنترل طالبان شده است.

لازم به ذکر است که طالبان طی سه سال گذشته نمایندگان خود را به کشورهای مختلف ازجمله چین، ایران، پاکستان، امارات متحده عربی و عمان بفرستد.

این روند طی ماه های اخیر به نظر می رسد که تقویت شده است. این درحالی است که سفارتخانه های افغانستان در کشورهای اروپایی نیز یکی پس از دیگری درحال بسته شدن هستند.

گفته می شود که این سفارتخانه در پی فشار طالبان بسته شده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35651

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *