پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، نبی عمری، معاون وزارت کشور(داخله) طالبان با حضور در نشستی در ولایت خوست گفته است که طالبان با برخی مشکلات رو به رو هستند.

او افزوده است که ما اولیا و انبیا نیستیم و نیاز به مشورت و رای مردم داریم.

عمری، همچنین در این نشست از مردم خواسته است که فرامین و احکام صادر شده از سوی این گروه را رعایت کنند.

اظهارات معاون سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور (داخله) طالبان در شرایطی ابراز می‌شود که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان بر اطاعت بی‌چون و چرا از فرامین خود تاکید می‌کند و می‌گوید که دستورات او مبتنی بر نص صریح «شریعت اسلامی» است.

سخنگویان طالبان نیز مخالفت با رهبر این گروه را مخالفت با «شریعت» می‌دانند.

در این میان اما سراج الدین حقانی که گفته می‌شود اختلافات عمیقی با رهبر طالبان در قندهار دارد، برای مقابله با او پیوسته بر لزوم ارتباط و مشورت با مردم تاکید کرده و انتقاد از رهبر را بخشی از حقوق مردم دانسته است.

با توجه به مواضع پیشین رهبران شبکه حقانی به نظر می‌رسد که سخنان تازه ملا نبی عمری نیز به طور تلویحی رویکرد رهبر طالبان را به چالش کشیده، بی‌اعتنایی به آرا و نظرات عموم مردم را زیر سئوال برده و انطباق دستورات و فرامین رهبر طالبان با نصوص شرعی را به صورت ضمنی مورد پرسش قرار داده است.

حکومت کنونی طالبان نه یک نظام سیاسی برآمده از رای و نظر مردم بلکه مبتنی بر نظر رهبر عالی طالبان است.

در نظام فعلی طالبان، مردم فرامین و قوانین صادر شده را موظف به رعایت هستند.

در همین حال، مقامات این گروه به ویژه رهبر عالی طالبان، هبت الله آخوندزاده، در سخنرانی‌ها و دستورالعمل‌های خود همواره بر اطاعت تاکید کرده است.

لازم به ذکر است که از زمان ایجاد حکومت سرپرست فرامین صادر شده نه براساس قانون اساسی بلکه بر مبنای دستور رهبر طالبان صادر شده است. قوانینی که طالبان بر اجرای آن تاکید دارند و تلاش می کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35629

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *