تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، حسن کاظمی قمی با حضور در ششمین نشست «فرمت مسکو» برای افغانستان با اشاره به برخی از اقدامات مثبت حکومت سرپرست، تاکید کرد که این اقدامات را کشورهای منطقه درنظر گرفته اند.

او گفت استمرار اقداماتی چون فرمان صادر شده در خصوص برخورد و مجازات کسانی که در ارکان و ادارات حکومتی فارسی‌زدایی ‌کنند و یا سخنان دیگر اخیر رهبر طالبان در شمال افغانستان مبنی بر ضرورت پرهیز در اعمال تمایز نسبت به اقوام متنوع افغانستان و اجرایی شدن آن گام‌های قابل اعتنایی است که از دیدۀ ما دور نمی‌ماند.

کاظمی قمی در همین رابطه افزود که همچنین امید داریم؛ اثر اجتماعی این سیاست موجب نشاط اجتماعی مردم فارسی‌زبان و اقوام فارسی‌گوی افغانستان و نیز اقلیتهای قومی و مذهبی خواهد شد. براین اساس یقین داریم؛ دعوت مقامات حکومت سرپرست برای مشارکت همه افراد صالح از میان اقشار متنوع و مختلف افغانستان که فاقد جرم اثبات‌شده هستند، امکان آبادی سرزمین محنت کشیده افغانستان را فراهم خواهد آورد.

نماینده ویژه ایران برای افغانستان در بخش دیگری از این سخنان ضمن محکوم کردن اقدام برخی از کشورها مبنی بر بین‌المللی نمودن مسائل افغانستان و طرح آن در «دادگاه بین‌المللی دادگستری» در بازه کنونی، این اقدامات را «شتابزده»و «نادرست» خواند.

قمی افزود که: « این ارزیابی را داریم که مسئلۀ تدوین قوانین تنها از طریق توجه به اصول اسلام و منطبق با نظام فقاهتی همۀ آحاد از مذاهبِ با هم برابرِ مردمِ با هم برادرِ افغانستان همراه با دقت نظر در سنن و آداب اجتماعی اهالی آن کشور سودمند، اثربخش و کارآ خواهد بود.»

رفع انسداد دارایی های افغانستان با هدف بازسازی ضروری است

کاظمی قمی در بخش دیگری از سخنان خود درمورد بازسازی افغانستان و رفع انسداد دارایی های افغانستان عنوان کرد که: « از نگاه ما ضرورت تام داشت با هدف بازسازی سریع افغانستان، اقدام فوری برای رفع انسداد دارایی‌ها و برچیده‌شدن تحریم‌های یکجانبه، به ویژه از ناحیه سازمان ملل و کشورهای شرکت کننده در روند دوحه مورد توجه قرار می‌گرفت.

لیکن؛ به‌رغم این خواست جمعی برای کمک به مردم افغانستان، و با وجود برپایی دو نشست توسط سازمان ملل در دوحه طی سال 2024 متاسفانه همچنان شاهد عدم تمکین ایالات متحده آمریکا برابر این انتظار مشروع هستیم. این رویکرد خصمانۀ آمریکا در شرایطی اعمال می‌شود که آن کشور به دلیل تجاوز آشکار بیست‌ساله به افغانستان خود و متحدانش عامل بروز بحران‌های کنونی برای مردم رنجدیدۀ این کشور است.»

کمیته تماس منطقه ای تلاشی برای بازنگه داشتن پنجره منطقه گرایی برای افغانستان

این دیپلمات ایرانی همچنین در مورد نقش و هدف کمیته تماس منطقه ای گفت : پیشنهادِ ایجاد کمیته تماس منطقه‌ای برای حمایت از افغانستان که آغاز به کار آن در بیانیۀ غازان 2023 اعلام شد، نظر بر این داشته و دارد تا گام نخست در زمینۀ کمک به ادراک و شناخت افغانستان در منطقه را بردارد.

در فاصلۀ یکسال اخیر؛ کمیتۀ تماس منطقه‌ای بترتیب چهار دیدار کاری را در سطح نمایندگان ویژه دولتها و وزرای خارجه خود داشت و کوشش بسیاری نمود تا پنجرۀ منطقه‌گرایی به سوی افغانستان در محیط همسایگی و منطقه باز بماند.

ایران خواهان تمامیت ارضی افغانستان است
نماینده ویژه ایران برای افغانستان همچنین در این نشست تصریح کرد که ایران خواهان احترام به تمامیت ارضی افغانستان بوده و امیدوار است چشم‌انداز پیشِ رو زمینه‌ای را فراهم سازد تا صلحِ همراه با امنیت،کامیابیِ همراه با موفقیت، شکوفایی اقتصادیِ همراه با رفاه اجتماعی و تضمین‌بخش آینده افغانستان باشد.

ایجاد ثبات در منطقه در گرو نبود تعلل در سیاست های ابلاغی است

او همچنین برای تحقق وعده های داده شده در مورد افغانستان و عبور شرایط فعلی گفت از نگاه جمهوری اسلامی ایران برای عبور از این شرایط، باید به همان میزان که سطح رایزنی‌های سیاسی ارتقا پیدا می‌کند، یک سازوکار نظارتی برای عملیاتی‌سازی سیاست ابلاغی نزد ساختارهای اجرایی حکومت سرپرست مورد نظر قرار گیرد. چنین اهتمامی بی‌شک وقتی نتیجه‌بخش و اعتمادافزا خواهد بود که تعلل صورت نپذیرد، زیرا معتقدیم پیشرانِ توسعه منطقه، همکاریهای هم‌افزا و متوازن در میان همه کشورهای منطقه است. حاصل این فرایند گام موثر و سازنده‌ای برای کامیابی در شرایط پیش‌رو و گسترش ثبات در محیط منطقه و همسایگی است.

داعش از دایره تهدیدات غرب مصون است

او همچنین در مورد داعش و فعالیت در افغانستان و منطقه با انتقاد از رویکرد غرب در این رابطه تصریح کرد: آنچه در لبنان و غزه روی داد، موید آن است که استفاده غرب توان تکنولوژی برای ترور را فقط متوجه محور مقاومت کرده است و گروههای ترویستی مانند داعش که اینک امنیت افغانستان و منطقه را تهدید می‌نمایند، از دایره اینگونه تهدیدات مصون هستند. آیا این خود به معنای روشن حمایت آشکار آمریکا از داعش نیست؟

کاظمی قمی همچنین گفت که افغانستان باید از میدان رقابتهای ژئوپلتیکی به دور ماند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36662

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *