جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ انگلیس بورسیه تحصیلی چونینگ (Chevening) برای دانشجویان از افغانستان را به حالت تعلیق درآورده است و در وبسایت این بورسیه گفته شده است که درخواست برای این بورسیه برای افغانستان اکنون مسدود است.

بورسیه تحصیلی وزارت خارجه انگلیس به دانشجویانی از کشورهای مختلف اعطا می‌شود.

بورسیه چیونینگ برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد است.

درخواست‌ها اکنون برای مردم سراسر جهان، از جمله سودانی‌ها، سوریه‌ای‌ها و روس‌ها باز است – اما افغان‌ها از این برنامه مستثنی شده‌اند.

در یک پیام در صفحه مربوط به افغانستان وب‌سایت بورسیه چیونینگ آمده است دانشجویان افغان نمی‌توانند درخواست دهند و واجد شرایط بودن آنها در حال بررسی است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت این طرح برای افغان‌های مقیم خارج از افغانستان باز بود.

بیش از 50 فارغ‌التحصیل افغان که از این برنامه قبلا استفاده کرده‌اند، اکنون در نامه‌ای به وزارت خارجه انگلیس این تعلیق را یک «ضربه ویرانگر» خوانده‌اند.

روری استوارت، وزیر سابق کابینه انگلیس و نویسنده در مورد افغانستان  نیز گفته است که اگر افغان‌ها از این بورسیه محروم شوند، «تراژدی بزرگ» خواهد بود.

بورسیه تحصیلی چونینگ Chevening انگلستان چیست؟

در تعریف بورسیه‌های تحصیلی چونینگ انگلستان Chevening آمده است که این بورسیه به افرادی تعلق می گیرد که توانایی رهبری قابل قبولی داشته باشند و دارای زمینه های علمی قوی و چشم انداز روشن برای آینده باشند.

این بورسیه تحصیلی پشتیبانی کامل مالی از دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در همه رشته‌های ارایه شده در دانشگاه‌های کشور انگلستان می‌نماید. همچنین دانشجویان به طیف گسترده‌ای از تجربیات علمی، حرفه ای و فرهنگی منحصر به فرد نیز دسترسی دارند.

پیشنهاد:   انتقال به «رواندا» برنامه جدید انگلیس برای پناهجویان افغان

این بورسیه در سال 1983 تاسیس شد. در آن زمان بیش از 50 هزار متخصص برجسته این فرصت را داشتند که انگلستان را تجربه کنند و از طریق چونینگ Chevening حرفه خود را توسعه دهند.

لوئیز تامسون، رئیس مدیریت برنامه بورسیه چونینگ انگلستان Chevening  می‌گوید: «چوپینگ فقط درها را باز نمی‌کند ، بلکه ذهن شما را نیز باز می کند.»

در این بورسیه دانشجویان می توانند بیش از 12 هزار برنامه کارشناسی ارشد را در بیش از 150 موسسه آموزش عالی مختلف این کشور انتخاب کنند. بورسیه چونینگ Chevening همچنین یک برنامه اختصاصی از رویدادها و فعالیت ها را فراهم می کند که دانشمندان را قادر می سازد میراث و تاریخ انگلستان را تجربه کنند، در مورد سیاست بین المللی بحث کنند و با رهبران اندیشه در طیف وسیعی از رویدادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی تعامل کنند.

این بورسیه توسط چه سازمان هایی ارایه می شود؟

بودجه بورسیه تحصیلی چونینگ Chevening توسط وزارت خارجه انگلستان و سازمان کشورهای مشترک المنافع انگلستان و سایر سازمانهای همکار تأمین می شود.

ارائه و مدیریت این برنامه تحصیلی از سوی وزارت خارجه انگلیس گمانه زنی‌ها درباره اهداف سیاسی آن را افزایش داده است.

منتقدان می‌گویند که انگلیس در چارچوب این برنامه آموزشی افراد مورد نظر خود را در کشورهای هدف براساس منافع ملی، راهبردهای سیاسی، هژمون استعماری و ارزش‌های ضد فرهنگی خود تربیت و سپس آنها را در چارچوب روندهای سیاسی بر سرنوشت ملت‌های مورد نظر تحمیل می‌کند.

در صورتی که این برداشت درست باشد چونینگ یک پروژه آموزشی استعماری است که هدف از آن گسترش و تحمیل هژمونی استعمار پیر بر کشورهای دیگر می‌باشد.

پیشنهاد:   افشای سندی جدید از جنایات جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان

توقف روند پذیرش دانشجویان افغان در چارچوب برنامه چولینگ نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر اولویت دولت انگلیس نه تربیت نسلی از مهره‌های وفادار به ارزش‌های انگلیسی برای آینده افغانستان؛ بلکه پیگیری این هدف از مسیرهای دیگر است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33485

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *