به گزارش ایراف، حبیب الرحمن پدرام، نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان درمورد جایگاه این کشور در مناظرات انتخاباتی آمریکا معتقد است که «آمریکا به دلیل خروج آشفته و سراسیمه از افغانستان در مقابل جهان و همین طور افکار عمومی داخلی خود به دلیل اینکه خود را ابر قدرت دنیا می‌داند، احساس شرمساری می‌کند، اما افغانستان کنونی زیر سلطه طالبان از اولویت سیاست خارجی آمریکا خارج شده است و اگر گاه‌گاهی در مناظرات انتخاباتی آمریکا بازتاب می‌یابد جنبه تبلیغاتی دارد.»

به گفته نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، ترامپ و هریس هر کدام به نوبه خود تلاش دارند تا از مساله افغانستان و خروج نیروهایشان جهت فریب افکار عمومی بهره‌برداری سیاسی کنند و اینکه چه کسی مقصر بوده است و چه کسی نسبت به مسائل افغانستان مقصر است؟ جمهوری‌خواهانی که توافقنامه را با طالبان امضا کردند و یا دموکرات‌هایی که خروج از افغانستان را کلید زدند؟

پدرام در بخش دیگری از گفتگو در مورد دیدگاه طالبان به انتخابات آمریکا عنوان کرد: از یک منظر کلی اگر نگاه کنیم انتخاب دونالد ترامپ و یا کاملا هریس هیچکدامشان شرایط بهتری را برای مردم افغانستان به ارمغان نخواهد آورد و بین این دو چهره تفاوت چندانی نسبت به موضوع افغانستان وجود ندارد. درست است که امروز ترامپ به شدت بر بایدن و هریس و به طور کلی بر حزب دموکرات‌ها می‌تازد و آن‌ها را نسبت به خروج سازمان نیافته و به شدت بی‌نظم از افغانستان زیر بار ملامت قرار می‌دهد، اما ملت افغانستان از یاد نمی‌برند که مذاکرات صلح در دوره ریاست جمهوری ترامپ و حزب جمهوری‌خواهان صورت گرفت. از طرف دیگر باز هم فراموش نمی‌کنیم که در فرجام، سپردن قدرت به طالبان در زمان بایدن و حزب دموکرات صورت گرفت.

 پدرام همچنین درمورد اینکه واکنش طالبان به انتخابات آمریکا چه خواهد بود؟ پاسخ داد که؛ بنابراین از یک دیدگاه کلی اگر به قضیه نگاه بکنیم تفاوت چندانی بین انتخاب ترامپ و هریس (دموکرات و جمهوری‌خواه) وجود ندارد و سیاست هریک از احزاب در تداوم سیاست دیگری بوده است.

اما اگر وارد جزئیات شویم و از منظر چهره‌ها به این قضیه نگاه کنیم شاید تفاوت‌هایی بین هریس و ترامپ پیدا کنیم. کامالا هریس در مناظره‌ای که با ترامپ داشت از طالبان به عنوان یک گروه تروریستی نام برده است و هریس در حکومت اشتراکی که با بایدن دارد از شناسایی طالبان خودداری کرده و بر روی ارزش‌های جهانی پافشاری نموده است.

اما ترامپ همیشه طالبان را ستایش کرده و این ترامپ بود که مذاکرات را با طالبان شروع کرد و توافقنامه را با آن‌ها امضا نمود و برای آن‌ها از این طریق در دیدگاه رسانه‌های جهان پرستیژ مشروعی را خلق کرد.

بنابراین تداوم حکومت دموکرات‌ها با ریاست جمهوری هریس شاید برای مردم افغانستان نویددهنده صلح و آزادی برای مردم رنجدیده افغانستان باشد، اما انتخاب ترامپ شاید خبر خوشی برای طالبان باشد.

به باور آقای پدرام، سیاست خارجی آمریکا درباره افغانستان در یک مسیر کلی حرکت می‌کند و سیاست هر حزب در راستای اقدامات حزب دیگری است که تغییری کلی در شرایط مردم افغانستان بوجود نخواهد آورد.طالبان با آمدن ترامپ به سوی متحد سابق خود (جمهوری‌خواهان) با استقبال حرکت می‌کنند، در حالی‌که با انتخاب هریس احتمال دارد اقدامات طالبان در این سه سال گذشته زیر ذره‌بین دموکرات‌ها برود و روند شناسایی آن‌ها را به تعویق اندازد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37720

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *