به گزارش ایراف، ششمین نشست نمایندگان کشورهای منطقه در مورد افغانستان موسوم به «فرمت مسکو»، روز گذشته، جمعه،سیزدهم مهرماه در مسکو برگزار شد در این نشست سرپرست وزارت خارجه افغانستان و نمایندگان کشورهای پاکستان، ایران، چین، هند، قیرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، شرکت کردند.

نمایندگان ایران و روسیه در این نشست ضمن انتقاد از عملکرد آمریکا در قبال افغانستان، خواستار رفع انسداد دارایی ها و لغو تحریم های یکجانبه علیه کابل با ضرورت بازسازی افغانستان، شدند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: «ما به‌شدت از کشورهای غربی می‌خواهیم که مسئولیت خود را در قبال بازسازی پس از جنگ افغانستان بپذیرند، تحریم‌ها را لغو کنند و دارایی‌های کابل را برگردانند.»

 لاروف تاکید کرد که روسیه «معتقد است که ادامه گفتگو با رویکرد عملی با حاکمان فعلی افغانستان ضروری است.» به گفته وی یک «گفتگوی سازنده» با حکومت طالبان «در جهت منافع امنیت و توسعه اقتصادی منطقه است.»

نمایندگان ایران و روسیه همچنین بر ضرورت مبارزه موثر با گروه تروریستی داعش در افغانستان تاکید کردند. از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، کشورهای منطقه از جمله کشورهای همسایه، تعامل با این گروه را در مورد مسائل مختلف افزایش داده‌اند، اما هنوز نگرانی‌های گسترده در میان کشورهای منطقه در مورد مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم وجود دارد.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در این نشست در مورد داعش و فعالیت در افغانستان و منطقه با انتقاد از رویکرد غرب در این رابطه تصریح کرد: آنچه در لبنان و غزه روی داد، موید آن است که استفاده غرب توان تکنولوژی برای ترور را فقط متوجه محور مقاومت کرده است و گروههای ترویستی مانند داعش که اینک امنیت افغانستان و منطقه را تهدید می‌نمایند، از دایره اینگونه تهدیدات مصون هستند. آیا این خود به معنای روشن حمایت آشکار آمریکا از داعش نیست؟ کاظمی قمی همچنین گفت که افغانستان باید از میدان رقابتهای ژئوپلتیکی به دور ماند.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان نیز طی سخنرانی خودگفت که کشورش به زودی تصمیم در مورد حذف طالبان از لیست گروههای تروریستی را اعلام می کند؛ روسیه در سال 2003 طالبان را در لیست سازمان های تروریستی قرار داد و اکنون حذف از این فهرست گام مهمی برای مسکو در جهت عادی سازی روابط با افغانستان خواهد بود.

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم در این نشست گفت که از طرف افغانستان تهدیدی متوجه کشورهای همسایه نیست و مدعی شد که افراد داعش خراسان از بیرون از افغانستان وارد این کشور می‌شوند.  وی همچنین از کشورهای منطقه خواست که مانع عضو گیری داعش در افغانستان شوند.
طالبان در بیش از سه سال اخیر بارها تأکید کرده‌اند که داعش را شکست داده‌اند و به کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده کند.اما شماری از کشورها، از جمله پاکستان بارها ادعا کرده‌اند که گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان علیه آن کشور استفاده می‌کنند. نگرانی از نفوذ تروریستان از افغانستان به آسیای مرکزی و از آنجا به روسیه با همکاری سازمان‌های استخباراتی، نیز بخشی از نگرانی‌های عمده کشورها منطقه است.

تعامل کشورهای منطقه با طالبان و تصمیم برای حذف نام این کشور از لیست سیاه در حالی در ششمین نشست فرمت مسکو مطرح می شود که طالبان تعهداتی را که در زمان گرفتن قدرت داده بودند،  به طور کامل عملی نکرده اند؛ نه در مورد رفتار با زنان و دختران، نه در مورد مبارزه با تروریسم و نه در مورد تشکیل حکومت فراگیر ملی.

لازم به ذکر است که ششمین نشست فرمت مسکو برای افغانستان در حالی برگزار شد که هیچ نماینده‌ای از چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان و گروه‌های مقاومت در برابر طالبان به نشست مسکو دعوت نشده‌اند؛ مسکو از زمان بازگشت طالبان به قدرت در آگست ۲۰۲۱ موضعی مصالحه‌جویانه با آنها اتخاذ کرده است.

به طوری که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه جولای سال جاری گفت که روسیه جنبش طالبان در افغانستان را متحد خود در جنگ علیه تروریسم می داند.

 هنوز هیچ کشوری به طور رسمی حکومت طالبان را که سه سال پیش در افغانستان به قدرت رسیده است به رسمیت نشناخته است، اما چین و امارات متحده عربی سفیران طالبان را پذیرفته اند.

حالا باید منتظر بود و دید که حاصل ششمین نشست فرمت مسکو برای افغانستان چیست؛ اولویت حقوق مردم افغانستان یا اولویت تعامل با طالبان.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36804

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *