پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

مرصاد: عملیات مشترک آمریکا و پاکستان، علیه روابط طالبان با ایران، روسیه و چین است-ایراف

به گزارش ایراف؛ مرصاد رسانه نزدیک به طالبان در یادداشتی تازه تحت عنوان «تمرینات نظامی مشترک پاکستان و آمریکا» نوشته است که در سه سال گذشته تا دوره دوم شهباز شریف، روابط پاکستان و آمریکا تیره بود. همچنین شکست آمریکا در روابط دو کشور نیز تاثیرگذار بوده است.

از نظر این تحلیل علت این تاثیرگذاری آن بوده است که پاکستان در زمان اشغال افغانستان فضای زمینی و هوایی خاک خود را در اختیار آمریکا قرار داده است.

این تحلیل در ادامه می‌گوید که اما روابط دو کشور پس از انتخابات ماه فوریه سال جاری و با روی کار آمدن دولت ائتلافی شهباز شریف، با تلاش‌های نخست وزیر جدید به سمت تجدید روابط و همکاری‌های قدیمی پیش رفت.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است که پاکستان به دلیل وضعیت بدامنیتی و اقتصادی با ناکامی مواجه شده است که برای برون رفت از این حال و مهار وضعیت امنیتی خود به دنبال آن است تا پروژه داعش را از دو کشور آمریکا و تاجیکستان برای فشار بر حکومت سرپرست بگیرد.

نویسنده در همین رابطه می‌افزاید که روابط این سه کشور در دولت شریف آغاز شده است.

این تحلیل با بیان اشاره به عملیات عزم استحکام پاکستان می‌گوید که یک هفته پس از اعلام این عملیات تمرینات زمینی مشترک بین آمریکا و پاکستان در پنجاب انجام شدکه بعداز دو هفته روز گذشته به کار خود پایان داد.

مرصاد هدف از این اقدام را تحت فشار قرار دادن کشورهای ایران، روسیه و چین می‌داند.

در این تحلیل آمده است: «پنجاب می‌خواهد این چنین به کشورهای ایران، چین و روسیه پیام دهد که‌ میان ما همکاری وجود دارد و می‌توان در مقابل پروژه‌های بزرگ و همکاری‌های مشترک در منطقه مانع و چالشی ایجاد کرد.»

پیشنهاد:   درانی به مجاهد: تغییر روابط اسلام‌آباد با طالبان مشروط به حل مسأله «تی‌تی‌پی» است

 به گفته این تحلیل آن تروریسمی که این کشورها به دنبال مهار آن هستند، توسط خودشان سربازگیری و مجهز می‌شوند.

 افزون بر این، این نوشته  اجرای مانور نظامی مشترک آمریکا و پاکستان را  به علت ناامن سازی خط فرضی دیورند می‌داند که هدف آن ارسال این پیام به کشورهایی بوده که دنبال ایجاد روابط با حکومت سرپرست هستند.

این تحلیل در انتها می‌افزاید که این کشورها نمی‌خواهند یک حکومت مرکزی قوی در افغانستان به وجود بیاید. همچنین آمریکا نمی‌خواهد که روابط با افغانستان و تسلط بر آن را که اهمیت جغرافیایی و حیاتی در آسیا دارد به رقبای خود یعنی چین، روسیه و ایران واگذار کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29196

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *