سفیر پیشین امریکا در افغانستان: مخالفان طالبان روی واشنگتن حساب نکنند

رونالد نیومن؛ سفیر پیشین آمریکا در افغانستان می‌گوید با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، واشنگتن ابزار فشار لازم بر حکومت سرپرست افغانستان را از دست داده است.

او همچنین می‌گوید که مخالفان در مقاومت علیه حکومت کابل روی واشنگتن حساب نکنند.

بنا بر گزارش ایراف، رونالد نیومن؛ سفیر پیشین آمریکا در افغانستان در گفتگو با خبرنگاران گفته است که مخالفان طالبان به دلیل نبود سیاست فعال آمریکا در قبال افغانستان، روی کمک امریکا حساب باز نکنند.

جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا بارها از نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرده اند.

در همین حال، نیومن گفته که اختلاف‌نظرها بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ماه‌های پیش رو منجر به تغییر سیاست آمریکا در مورد افغانستان نخواهد شد.

نیومن افزوده: «صادقانه بگویم آنها گزینه‌های خوبی هم در مقابل ندارند؛ چون گروه‌های مختلف اپوزیسیون، مثل جبهه مقاومت ملی، خیلی قوی به نظر نمی‌رسند و نتوانسته‌اند یک تهدید نظامی جدی برای طالبان شوند.»

او افزود: « بنابراین هر طور می‌خواهید در آینده فکر کنید، خیلی روی سیاست آمریکا حساب نکنید.»

سفیر پیشین آمریکا در افغانستان گفته که حکومت سرپرست افغانستان با نیروهای چالشگر رو به رو نیست، بنابراین قدرت‌های خارجی از جمله ایالات متحده، زمان زیادی را صرف حمایت از نیرویی نمی‌کنند که از دید آنها حاصلی نخواهد داد.

سفیر پیشین آمریکا گفته که آمریکا با خروج نیروهای نظامی از افغانستان وارد یک بن‌بست شده و ابزار فشار لازم بر طالبان را از دست داده است.

رونالد نیومن افزوده که در انتخابات پیش روی آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴، تیم بایدن به دلیل این که افغانستان را نقطه ضعف در کارنامه ریاست جمهوری او می‌پندارد، می‌خواهد کمترین نامی از افغانستان گرفته نشود.

پیشنهاد:   سفر رئیس سیا به منطقه | برنامه آمریکا برای افغانستان و غزه چیست؟

در مقابل، جمهوری‌خواهان بیشتر مایل‌اند که در رقابت‌های انتخاباتی از موضوع افغانستان برای انتقاد از حکومت بایدن استفاده سیاسی کنند.

با این که وضعیت پس از سقوط، به خصوص سرکوب و تبعیض علیه زنان در افغانستان وخیم است، اما به گفته نیومن وضعیت افغانستان دغدغه رای دهندگان امریکایی نیست.

او افزود که افکار عامه و دست‌اندرکاران دموکرات و جمهوری‌خواه، با موضوعات مهم‌تری چون جنگ در غزه و اوکراین، و همچنین مسائل داخلی ایالات متحده درگیر اند.

نیومن در خصوص موضوع بهره‌جویی حکومت سرپرست افغانستان از کمک‌های آمریکا هم گفت که ایالات متحده به دلیل «تعهد اخلاقی» خود به کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه خواهد داد.

این دیپلمات پیشین آمریکایی اذعان کرد که احتمال سوءاستفاده حکومت سرپرست افغانستان از این کمک‌ها وجود دارد.

او افزود: «اگر بخواهیم ادامه کمک‌ها را به نظارت و کنترول صد در صدی مشروط کنیم، آن وقت شماری از مردم افغانستان از گرسنگی خواهند مرد.

در این رابطه مطالعه پاسخ مجاهد به لاوروف: حکومت ما همه شمول است پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=2780

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *