دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
تناقض گفتاری سازمان ملل و طالبان درباره نتیجه نشست دوحه

به گزارش ایراف، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست که به نمایندگی از طالبان در دوحه ۳ حضور داشت با حضور در یک مناظره در تلویزیون ملی افغانستان گفت: کشورها در این نشست پیشرفت‌ها در افغانستان را پذیرفتند.

او در ادامه مدعی شد که کشورها به افغانستان تعهد سپرده‌اند که دربخش خصوصی و مبارزه با موادمخدر با این کشور همکاری کنند.

طالبان برای نخستین بار در نشست دوحه شرکت کردند.

آنها بحث و گفتگو در مورد موضوعاتی همچون مسائل اقتصادی و تجاری، مواد مخدر و کشت جایگزین و رفع تحریم‌ها را از شروط حضور خود در دوحه اعلام کرده بودند.

مجاهد همچنین در این مناظره افزود که در حاشیه نشست دوحه با معاون سازمان ملل و نماینده آمریکا درباره واگذاری کرسی افغانستان در این سازمان به حکومت سرپرست گفتگو کرده است.

طالبان از زمان بازگشت تاکنون بارها خواستار واگذاری این کرسی از سوی سازمان ملل به خود شده‌اند.

مجاهد در بخش دیگری از این مناظره گفته است که در پایان نشست دوحه در دیدار با نمایندگان کشورها درباره مسائل اقتصادی، تجاری، سیاسی و بازگشایی سفارتخانه‌های این کشورها در کابل گفتگو کرده است.

سخنگوی حکومت سرپرست همچنین گفته است که در دوحه با نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان درباره آزادسازی زندانیان افغان از زندان های آمریکا نیز صحبت کرده است.

سخنگوی طالبان در این رابطه افزود: «شرایط افغانستان باید پذیرفته شود، ما نیز اتباع داریم که در آمریکا زندانی هستند، در گوانتاناما زندانی هستند. در مقابل دو زندانی آمریکایی باید ما اتباع خود را رها کنیم، وقتی که اتباع آمریکایی برای آنان مهم باشند برای ما افغان ها هم مهم هستند.

مجاهد همچنین در این مناظره انتقاد سالم رسانه ها برای اصلاح جامعه را مفید می داند و می گوید انتقادات سالم از رسانه ها باعث می شود حکومت و ملت به اشتباهات خود پی ببرند.

آماج‌نیوز نیز در این باره به نقل از ‏ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نوشته است که مجاهد بدون نام بردن از هیچ کشوری گفته که در نشست سوم دوحه یک کشور تلاش کرد تصویر نادرستی از افغانستان ارایه دهد؛ اما موفق نشد.

او افزود که این کشور درباره افزایش هراس‌افگنی در افغانستان گفت‌وگو کرد که پاسخ آن داده شد.

در همین حال، رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری پایان نشست دوحه۳ اظهارداشت: نشست دوحه و تعامل با طالبان، به معنای عادی‌سازی روابط یا رسمیت طالبان نیست.

این مقام سازمان ملل گفت: بحث عمیقی درباره رفع تحریم‌ها علیه طالبان صورت نگرفته و به رسمیت شناختن دولت طالبان نیز در دستور کار جایی ندارد.

مردم باید محور تصمیم‌گیری‌ها باشند و زنان بخشی از مردم افغانستان هستند

میزبان دوحه ۳ با بیان اینکه امیدواریم که مشکل ممنوعیت آموزش دختران «به زودی» برطرف شود گفت: سیاست سازمان ملل متحد این است که مردم در محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داشته باشد و زنان نیز بخشی از مردم‌ هستند.

او خاطرنشان کرد که طالبان حاضر به صحبت و تعامل با جهان شده‌اند.

این مقام سازمان ملل که میزبانی نشست دوحه را برعهده داشت، تصریح کرد: مقام‌های سازمان ملل از نگرانی و اعتراضات زنان در رابطه به نبودشان در نشست دوحه آگاه است.

او ادامه داد: زنان بر سر میز مذاکره با طالبان نبودند اما صدای آنان را شنیدیم. آنان حق دارند در چنین نشست‌هایی حضور داشته باشند.

او تاکید کرد که افغانستان با محروم کردن ظرفیت نیم جمعیتش، نمی‌تواند به جامعه بین‌المللی بازگردد.

میزبان دوحه ۳ خاطرنشان کرد که در این نشست درباره ضرورت حکومت‌داری فراگیر و احترام به حقوق اقلیت‌ها گفت‌وگو شده است. تعامل با طالبان گام به گام خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که این نشست سودمند بود و زمینه تعامل برای آینده وجود دارد. ما امیدوار هستیم که مشکل ممنوعیت آموزش دختران به زودی برطرف شود.

پیش از این، ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه پاکستان، اعلام کرده بود که نماینده ویژه این کشور برای افغانستان در نشست دوحه نگرانی خود را از افزایش تهدیدهای هراس‌افگنی از سوی افغانستان ابراز کرده است.

سومین نشست دوحه برای افغانستان با حضور ۲۲ نماینده ویژه از کشورهای مختلف و هشت سازمان جهانی در تاریخ دهم و یازدهم تیرماه در قطر برگزار شد. در این نشست برروی موضوعات اقتصادی، تجاری و سیاسی بحث و گفتگو صورت گرفته است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27818

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها