حذف نام طالبان از فهرست سیاه قزاقستان، براساس درک واقعیت

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست، اقدام قزاقستان مبنی بر حذف نام طالبان از فهرست گروه های تروریستی را ناشی از درک واقعیت افغانستان از سوی این کشور عنوان کرد.

به گزارش ایراف، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان ضمن استقبال از این اقدام قزاقستان بیان کرد که این کشور واقعیت افغانستان را درک کرده است.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در گفتگو با اسپوتنیک گفت که این گروه از تصمیم قزاقستان مبنی بر حذف نام طالبان از فهرست گروه های تروریستی استقبال می کند.

او به این خبرگزاری گفت: ما از این اقدام قزاقستان به عنوان گامی دوراندیشانه، مبتنی بر واقعیت و ضروری برای بازگرداندن روابط عادی و همکاری های منطقه ای استقبال می کنیم.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان امروز نام طالبان را از فهرست گروه های تروریستی حذف و این اقدام را در راستای تقویت اقتصادی این کشور عنوان کرد.

خبرگزاری تاس در این مورد نوشته است که قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان تصمیم گرفته است تا جنبش طالبان را از فهرست سازمان های تروریستی خود حذف کند تا همکاری های اقتصادی با افغانستان را تقویت کند.

به گفته توکایف، مشارکت افغانستان در همکاری های منطقه ای از اولویت های آینده خواهد بود. او که این صحبت ها را در نشست روسای مجالس کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی مطرح کرد، بر اهمیت همکاری این سازمان در این زمینه تاکید و خواستار حمایت از ابتکار کشورش در جهت ایجاد مرکز منطقه ای سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار در آسیای مرکزی و افغانستان در آلماتی شد.

در جریان سه سال گذشته هرچند طالبان نتوانسته توجه سرمایه گذاران غربی را جلب کند اما کشورهای آسیای مرکزی نگاهی اقتصادی به افغانستان در این مدت داشته و خواهان سرمایه گذاری و تقویت روابط و همکاری های اقتصادی و تجاری بوده اند.

در این میان قزاقستان به عنوان بزرگترین کشور آسیای مرکزی پس از بازگشت طالبان تجارت رو به رشدی را با کابل داشته است.

چندی پیش مقامات مسکو گفتند درحال بررسی حذف طالبان از فهرست گروه های تروریستی هستیم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23131

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها