دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

مجاهد: بیش‌تر مشکلات افغانستان ناشی از تحریم‌ها و محرومیت‌های بین‌المللی است_کشورهایی که در افغانستان شکست خورده‌اند از شناسایی رسمی پرهیز می‌کنند_ ایراف

به گزارش ایراف؛ سخنگوی طالبان از دیگر مسلمانان جهان خواسته است که از نظام طالبان الهام بگیرند و در کشورهای خود نظامی همانند طالبان ایجاد کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به تازگی در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری اسلامی مستقر در انگلیس گفته است که نظام اسلامی، ایجاد نظام همانند خود را توصیه می‌کنند که با گذشت 3 سال هیچ کشوری نظام طالبان را به رسمیت نشناخته است.

این درحالی است که بر دیگر کشورهای غربی و سازمان‌های جهانی به شمول ملل متحد سازمان همکاری‌های اسلامی و برخی کشورهای اسلامی نیز پیوسته مخالفت‌ خود را با محدودیت‌های سخت‌گیرانه طالبان بر حقوق زنان و دختران و ربط دادن آن با اسلام مطرح کرده‌اند.

آقای مجاهد می‌گوید که منتقدان آنان چون آگاهی از دین ندارند، طالبان را جابران و ظالمان خطاب می‌کنند.

سخنگوی طالبان در حالی ادعا می‌کند که همه امور کاری طالبان بر بنیاد دین است که مردم از طالبان می‌پرسند در کجای دین گفته شده که زنان و دختران اجازه کار و آموزش ندارند.

طالبان در حالی از دیگر کشورهای اسلامی خواسته‌اند که نظامی هم مانند آنها ایجاد کنند که مشورت‌های دیگر کشورها به شمول کشورهای اسلامی را برای ایجاد یک دولت همه شمول در افغانستان و لغو ممنوعیت آموزش تحصیل و کار زنان را دخالت در امور داخلی افغانستان عنوان می‌کنند.

این درحالی است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی از قانون جدید امر به معروف طالبان می‌گوید که محدود کردن بیش‌تر حقوق مردم و نگه‌داشتن آن‌ها در ترس دایمی تعامل جامعه جهانی با طالبان را دشوارتر خواهد کرد.

پیشنهاد:   مجاهد: نگرانی‌ درباره تهدیدات داعش در افغانستان «بزرگنمایی» است

در بیانیه یوناما آمده است که جامعه بین‌المللی با حسن نیت به‌‌دنبال تعامل سازنده با مقام‌های طالبان است.

یوناما از طالبان خواسته است که درباره برخی از ماده‌های این قانون توضیح دهد.

یوناما افزوده است که جهان می‌خواهد افغانستان را در مسیر صلح و رفاه ببیند، جایی که افغان‌ها در آینده خود سهم داشته باشند و دارای حقوق باشند،‌ نه این‌که صرفا تحت انضباط باشند.

یوناما در ادامه نوشته است که قانون ۳۵ ماده‌ای «امر به معروف و نهی از منکر» که به تازگی از سوی رهبری طالبان به تصویب رسیده، محدودیت‌های گسترده‌ای را بر رفتار شخصی افراد وضع می‌کند و در عین حال اختیارات تنفیذی وسیعی را به محتسبین این وزارت می‌دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33638

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *