دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

متقی کشورهای غربی را به استفاده از اطلاعات دشمنان طالبان متهم کرد

به گزارش ایراف، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست در جریان سخنرانی خود در نشست ارزیابی امور این وزارتخانه، نسبت به جهت گیری‌هایی که در مورد تحولات، دستاوردها و امنیت و ثبات کلی حکومت سرپرست افغانستان منتشر می‌شود، واکنش شدیدی نشان داد.

او گفت که اکنون جریان‌هایی فعال هستند که در تلاش هستند تا دستاوردهای حکومت سرپرست را با تبلیغات خود تخریب کنند.

امیرخان متقی عنوان کرد: «در این اواخر شما شاهد هستید که از سوی غرب اتهامات بی بنیادی وارد شد. ما از آنها می پرسیم که شما این اتهامات و معلومات را براساس کدام مکانیزم انجام می‌دهید؟»

او همچنین افزود که کشورهای غربی اطلاعات‌شان را از منابع دشمن جمع‌آوری می‌کنند و سپس آن را در شکل اطلاعات مستند منتشر می‌کنند.

متقی این اقدام را «بی انصافی بزرگ» خواند.

او همچنین نتیجه گزارش‌ها درباره حقوق بشر، حقوق زنان و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان را «اتهام و بی‌اساس» خواند.

در جریان سه سال گذشته، در بیشتر گزارش‌هایی که از سوی نهادهای مختلف بین‌المللی در رابطه با مسائل مختلف افغانستان منتشر شده است، کشورهای غربی و سازمان‌های مورد حمایت غرب، طالبان را متهم به نقض حقوق بشر، سرکوب، ایجاد حکومتی انحصارگرا کرده‌اند.

همچنین براساس این گزارش‌ها افغانستان تحت اداره طالبان به مکانی امن برای فعالیت گروه‌های تروریستی شناخته شده است.

گروه نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته افغانستان را به عنوان پناهگاه امن گروه‌های تروریستی عنوان کرد.

طبق این گزارش طالبان از خود در برابر گروه‌های تروریستی انعطاف نشان داده و بستر نفوذ تروریسم را به کشورهای همسایه فراهم کرده است.

پیشنهاد:   واکنش‌ها به ترور اسماعیل هنیه | رژیم صهیونیستی از خط قرمز عبور کرد

همچنین این گزارش می‌گوید که ناتوانی طالبان منجر به قوی شدن گروه‌هایی چون القاعده و داعش در افغانستان شده است. به طوری که داعش به دنبال افزایش حملات خود به کشورهای آسیای مرکزی است و در نهادهای امنیتی طالبان نفوذ کرده است.

این گزارش می‌افزاید که رهبر طالبان در برخورد با داعش و القاعده رفتاری مشابه ندارد و به نیروهای تحریک طالبان پاکستانی برای نپیوستن به داعش باج می‌دهد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که اعضای رهبری این گروه بیشتر پشتون هستند و همچنان غیرفراگیر باقی مانده‌اند.

در همین رابطه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در واکنش به این گزارش آن را نادرست خواند.

مجاهد افزود: تهدید داعش کاهش یافته است و مبارزه دقیقی در برابر این گروه صورت گرفته است که مسئله را همه می‌دانند و می‌بینند.

مجاهد در این اظهارات، منکر حضور دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان شده است و این اطلاعات را غلط و تبلیغات می‌داند که به نفع هیچ گروه نیست.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که طالبان همواره در پی آن است تا با نشان دادن توانایی های خود به عنوان حاکمان افغانستان جامعه جهانی را متقاعد به پذیرش خود به عنوان دولت قانونی افغانستان کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29383

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *