پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

متقی: مراسم‌ محرم «بدون محدودیت» و در امنیت کامل برگزار شد

به گزارش ایراف؛ در حالی که امسال برای برگزاری مراسم محرم و عاشورا در شهرهای مختلف افغانستان محدودیت‌های شدید وضع شده بود، اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است که برگزاری مراسم محرم در فضای امن دستاوردی بزرگ طالبان است.

براساس گزارش‌ها از سراسر افغانستان، امسال محدودیت‌ها تا اندازه‌ای بود که شماری از مردم اجازه برگزاری مراسم در بیرون از حسینیه‌ها را نداشتند، اما سرپرست وزارت خارجه طالبان از این محدودیت‌ها را انکار کرده و در سخنرانی خود می‌گوید که از زمان حاکمیت ملاعمر رهبر قبلی این گروه تا هنوز مراسمی به این خوبی برگزار نشده بود.

متقی در این سخنرانی از کارکرد نیروهای امنیتی طالبان برای تامین امنیت مراسم محرم تقدیر کرده و گفته است که نیروهای امنیتی نگذاشتند که کوچکترین رویداد ضدامنیتی بر علیه عزادارن رخ بدهد. اما تصاویری که از شهرهای مختلف افغانستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای طالبان با عزاداران بدرفتاری نموده و مانع عزاداری آنها در خیابان‌ها می‌شوند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان با اشاره به اختلافات شیعه و سنی گفته است که در ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان شماری سعی کردند تا میان مذاهب شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند اما موفق به انجام این کار نشدند.

امیرخان متقی در ادامه مدعی شد که اطلاعاتی به دست طالبان رسیده بود که نیروهای داعش از یک سال پیش برنامه‌ریزی کرده بودند تا مراسم محرم و عاشورای امسال را با انفجار و انتحار به خاک و خون بکشانند اما نیروهای طالبان با تدابیر شدید امنیتی از وقوع این رویدادها جلوگیری کرده و شماری را هم دستگیر کردند.

پیشنهاد:   تاکید علمای شیعه بر همکاری مردم و طالبان در تأمین امنیت ایام محرم در هرات

متقی افزوده است که شماری از رسانه‌ها خبرهایی منتشر کردند که از سوی طالبان محدودیت وضع شده اما چنین اطلاعاتی دور از واقعیت است.

او در حالی این محدودیت‌هارا رد می‌کند که شماری از منابع مردمی گفتند که امسال طالبان فقط برای سه روز به مردم اجازه دادند تا به عزاداری بپردازند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان با انکار حضور و فعالیت گروه داعش در افغانستان گفت که پایگاه‌های گروه داعش که در بیرون از افغانستان قرار دارند باید از بین برده شوند در غیر این صورت، ضرر تروریسم به همه کشورها خواهد رسید.

امیرخان متقی بدون ذکرنام کشوری گفت که برخی از کشورها نه تنها که با تروریسم مبارزه نمی‌کنند، بلکه در حال حاضر گروه داعش را حمایت و تجهیز می‌کنند.

متقی در حالی حضور گروه داعش را در افغانستان انکار می‌کند که چندی پیش شماری از سازمان‌های بین المللی با ارائه گزارش‌هایی گفتند که افغانستان هنوز هم پناهگاه تروریسم است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29548

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *