متقی: آمریکا ۱۷۰۰ مرتبه توافقنامه دوحه را نقض کرده است + ویدئو

وزیر امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد که آمریکا پس از امضای توافقنامه دوحه تا خروج نیروهایش از افغانستان ۱۷۰۰ تخطی از این توافقنامه مرتکب شده است.

به گزارش ایراف، امیرخان متقی، در سالگرد امضای توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان گفت: مشخص شدن زمان تخلیه نیروهای خارجی و عدم اجرای عملیات از سوی طالبان در مسیرهای بازگشت نیروهای آمریکایی به بگرام از بخش‌های این توافقنامه بود.

متقی گفت: در ضمیمه‌های توافقنامه آمده بود «مجاهدین» در پاسگاه‌های نظامی اول عملیات نکنند، چون ممکن بود آمریکایی‌ها در آنجا پنهان باشند و از آنها توسط نیروهای پلیس محلی و ارتش حفاظت می‌شد؛ یا مثلاً از خوست تا کابل در مسیر راه هر وقت جنگ می‌شد، طرف مقابل به طالبان خبر می‌داد که فردا صبح ساعت هفت سرباز ما به کابل می‌رود و درخواست می‌شد تا هفت شب در این مسیر عملیات نشود.

وزیر امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان با تأکید بر اینکه ما به تعهدات خود در توافقنامه دوحه متعهد بودیم، درباره تخطی‌های آمریکا گفت: ما 14 ماه تخطی آمریکا و بمبارانش را یادداشت کردیم، در این مدت 1700 تخطی انجام دادند. شما تخمین بزنید که در 1700 تخطی چقدر خون مردم ریخته شده و چه تعداد شهید شده باشند.

وی در رابطه با گفتگوهای بین‌الافغانی گفت: نبود یک حکومت مسئول سبب شد این گفتگوها نافرجام باقی بماند.

متقی افزود: ما می‌خواستیم مذاکرات به نتیجه برسد، یک سال مذاکرات ادامه داشت ولی هیچ پیشرفتی در آن دیده نمی‌شد. دلیلش این بود که دولت کابل یک زبان نبودند، یک حاکمیت نداشت. دوم کسانی را که به عنوان نماینده برای مذاکرات می‌فرستادند صلاحیت و استعداد لازم برای پیش بردن موضوعاتی به این بزرگی را نداشتند.

پیشنهاد:   ظاهر قدیر: داعش در افغانستان میراث مشترک آمریکا و غنی بود

وزیر امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان در ادامه تأکید کرد: رد شدن پیشنهاد کابل برای گفتگوی معنادار در پیوند به مسئله افغانستان با همه نماینده‌های ویژه کشورها در دومین نشست دوحه از علت‌های اصلی عدم حضور آنها در نشست دوحه بود.

وی همچنین افزود: با پذیرفته شدن خواسته‌های کابل، نمایندگان حکومت سرپرست افغانستان در نشست‌های بعدی درباره افغانستان شرکت خواهند کرد.

او در ادامه افزود: تمام افراد و مقامات حکومت پیشین در حال حاضر در کشور زندگی آرامی دارند. نمونه بارز آن فرهاد اکبری، فرمانده پلیس محلی در ولایت لوگر است که نیروهای زیادی در منطقه داشت. او فرمانده بود و حتی به ترامپ مدال هم داده است. اکنون او آزاد است، زندگی آرامی دارد و حتی از ما هم سوالات سختی می پرسد.

به گفته متقی در ایران از اسماعیل خان، احمد مسعود و شمار دیگری از افراد خواستم تا به افغانستان بیایند و مشکلات خود را در داخل کشور مطرح کنند.

پیش از این کاخ سفید گفته بود حکومت سرپرست افغانستان به توافقنامه دوحه عمل نکرده.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=8004

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *