رفت‌وآمد طالبان به بهانه درمان دلیل لغو معافیت ویزای دیپلماتیک از سوی ترکیه

به گزارش ایراف؛ دولت ترکیه امروز چهارشنبه 9 خرداد با انتشار بیانیه‌ای از لغو معافیت ویزای دیپلماتیک بین ترکیه و افغانستان خبر داد.

در پی این تصمیم مقام‌های دیپلماتیک دو کشور از این پس برای رفت‌وآمد باید روند قانونی دریافت ویزا را طی کنند.

این تصمیم که پس از تایید نهایی رجب طیب اردوغان گرفته شده و قرار است از دوازدهم خرداد اجرایی شود.

در فرمان ریاست جمهوری ترکیه که در روزنامه رسمی منتشر شد، آمده است که توافقنامه لغو ویزای متقابل با افغانستان برای دارندگان پاسپورت دیپلماتیک که در سال 2008 توسط دولت ترکیه تصویب شده بود، از اول ماه جون به حالت تعلیق درخواهد آمد.

به گزارش رسانه‌های ترکی این قانون درحالی تصویب شده که مقامات ترکی تاکنون دلیلی برای تعلیق این ویزا ذکر نکرده‌اند. اما این تصمیم مدت کوتاهی پس از سفر مقامات مهاجرت ترکیه به افغانستان اتخاذ شده است.

هیئتی از اداره کل مهاجرت در اوایل ماه جاری میلادی از افغانستان دیدن کردند تا در مورد مهاجرت غیرقانونی اتباع افغان به ترکیه و اخراج مهاجران غیرقانونی از افغانستان به کشورشان گفت‌وگو کنند.

ترکیه قبل و بعد از بازگشت دوباره طالبان به قدرت مقصد اصلی مهاجران غیرقانونی افغان بوده است.

براساس آمار سال 2024 اداره مهاجرت ترکیه، اتباع افغانستان در صدر فهرست مهاجران غیرقانونی در این کشور هستند که توسط مقامات ترکی دستگیر شده‌اند. در همین رابطه به گزارش رسانه های ترکی تا ماه مه، بیش از 27 هزار مهاجر غیرقانونی از افغانستان توسط مقامات ترکی دستگیر شده‌اند.

گفتنی است این تصمیم درحالی اتخاذ می شود که علی رغم آنکه ترکیه رابطه رسمی با طالبان ندارند، اما تعاملات دو کشور برقرار است و دیدارهای دوجانبه ای برقرار است. به طوری که در آخرین مورد ترکیه از طالبان برای حضور در نشست مشورتی علمای جهان اسلام دعوت کرد. همچنین روز گذشته، در جریان دیدار سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف ترکیه با سرپرست سفارت ترکیه در کابل دو طرف بر گسترش همکاری ها تاکید کردند.

از طرف دیگر، اخیراً  ترکیه یک قطار حامل کمک به شهرهای آسیب دیده از سیل به افغانستان فرستاده است. همچنین در اوایل ماه می، پس از سه سال شرکت هواپیمایی ترکیه پروازهایش به کابل را از سر گرفت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22353

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها