جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، در وب سایت مربوط به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا آمده است که این قطعنامه روز سه شنبه، 20 شهریور ماه به تصویب رسیده است.

در این قطعنامه که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا آن را ارائه داده‌اند از طالبان به عنوان یک «سازمان تروریستی» یاد شده است.

این قطعنامه همچنین بر حمایت از «روند وین» جریانی ضدطالبان تاکید کرده است.

تیم بورچت، عضو کنگره که لایحه این قطعنامه را به مجلس داده، گفته بود که طالبان با نقض قوانین بین‌المللی، حقوق اساسی مردم را نقض کرده است.

او همچنین گفته بود که طالبان دست به مواردی خشونت آمیز زده است.

این عضو کنگره آمریکا از کشورهای جهان و آمریکا خواسته است تا در نشست‌های مربوط به «روند وین» شرکت کنند.

او این روند را یک طرح فراگیر خوانده است.

در این طرح همچنین آمده است که این جبهه ظرفیت ایجاد جبهه متحد و ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان را دارد.

«روند وین» طرح مخالفان طالبان با محوریت جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمدمسعود است که در سه سال گذشته تاکنون چهار بار ایجاد شده است. این روند خود را جایگزین «نشست دوحه» می‌داند.

چهارمین و آخرین دور این نشست، ۴ تیرماه سال جاری با حضور ۷۰ چهره مخالف سیاسی طالبان در اتریش برگزار شد.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان از گروه‌های اپوزیسیون مسلح طالبان، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عضو شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، محمدعلم ایزدیار، معاون پیشین مجلس سنای افغانستان و رنگین دادفر سپنتا، مشاور شورای امنیت دولت سابق افغانستان و فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول افغانستان از افرادی هستند که در این نشست حضور یافته‌ بودند.

احمد مسعود در این نشست، هدف از برگزاری آن را دریافت «راه حل» برای افغانستان عنوان کرد.

بورچت، در این طرح طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی محکوم کرد.

این عضو کنگره همچنین در یادداشتی که برای مجله دیلی کارلر نوشته می‌گوید که همه می‌دانند که خروج از افغانستان یک فاجعه کامل بود، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که دولت بایدن از آن زمان تاکنون هر هفته پول نقد به طالبان ارسال می‌کنند.

در این یادداشت آمده است، زمانی که ایالات متحده از افغانستان خارج شد، به نیروهای ما دستور داده شد تجهیزات نظامی به ارزش ۷ میلیارد دلار را که در نهایت در دست طالبان قرار دارد، جا بگذارند.

او نوشته است که به گفته اداره بازرس ویژه برای افغانستان، طالبان احتمالا به ۵۷.۶ میلیون دلار بودجه‌ای که ایالات متحده به دولت سابق افغانستان داده بود، دسترسی پیدا کرده است اما این تازه آغاز فجایع مالی بود.

به گفته بورچت در گزارش اداره بازرس ویژه برای افغانستان در ماه ژانویه آمده است که براساس گزارش بانک جهانی در ماه اوت ۲۰۲۳، سازمان ملل متحد ۲.۹ میلیارد دلار ارز آمریکایی را از ماه اوت ۲۰۲۱ خریداری و به افغانستان انتقال داده است. این شامل ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ و ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ است.

همچنین در این گزارش آمده است که آمریکا بزرگترین کمک کننده بین المللی به افغانستان است که از ماه اوت ۲۰۲۱ حدود ۲.۶ میلیارد دلار به سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی فعال برای افغانستان کمک کرده است.

او که از منتقدین جدی طالبان است در این یادداشت نوشته است که این پول به تغذیه و حمایت طالبان کمک می کند.

طالبان تاکنون به قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا و اتهامات عضو ارشد آن واکنشی نشان نداده‌اند، اما پیش از این بارها خواستار عادی سازی روابط با واشنگتن و بازگشایی سفارت آمریکا در کابل شده و تصریح کرده‌اند که آنها با هیچ کشوری در جهان، دشمنی ندارند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35318

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *