دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، وزارت خارجه قرقیزستان روز گذشته، جمعه 16 شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از بررسی دقیق و ارزیابی همه جانبه مقامات ذی‌صلاح دولتی، تصمیم گرفته شد که طالبان از فهرست سازمان های ممنوعه در قلمرو قرقیزستان خارج شود.

این بیانیه هدف از این اقدام را تقویت ثبات منطقه ای و حفظ گفتگو اعلام کرده است.

همچنین وزارت خارجه این کشور آورده است که این کشور متعهد به حمایت از تلاش های بین المللی برای یک محیط باثبات در افغانستان و منطقه است.

طالبان از این اقدام قرقیزستان استقبال کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم قرقیزستان مبنی بر حذف نام این گروه از فهرست ممنوعه استقبال کرد.

بلخی در این بیانیه که آن را در صفحه حساب رسمی ایکس منتشر کرده این اقدام را نشان دهنده «تفاهم سیاسی» در منطقه و جهان در رابطه با حکومت سرپرست ارزیابی کرده است.

بلخی همچنین نوشته است: «این اقدام در راستای تقویت روابط دوجانبه میان افغانستان و سایر کشورها به معنای رفع موانع است.»

قرقیزستان دومین کشور آسیای مرکزی است که نام طالبان را از گروه های تروریستی حذف کرده است. پیش از این قزاقستان نیز نام این گروه را از فهرست گروه های تروریستی حذف کرده بود.

قزاقستان این اقدام را به دلیل توسعه اقتصادی عنوان کرد.

در رابطه با تصمیم جدید قرقیزستان دیمیتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهور روسیه از این تصمیم حمایت کرد و گفت مسکو این اقدام را درک می کند.

این درحالی است که در ماه های اخیر روسیه نیز اعلام کرده بود که درحال بررسی حذف نام طالبان از فهرست گروه های تروریستی این کشور است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34581

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *