دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، برخی از رسانه‌ها از فعال سازی مجدد زندان بگرام توسط طالبان خبر داده‌اند.

این رسانه‌ها به نقل از منابع گفته‌اند که طالبان برخی از زندانیان نظامی حکومت پیشین را به این زندان انتقال داده‌اند.

زندان بگرام که در جریان جنگ افغانستان به «گوانتاناموی افغانستان» مشهور بود و بسیاری از افراد طالبان در این زندان به سر می‌بردند، بخشی از پایگاه هوایی بگرام است که در جریان جنگ 20 ساله افغانستان مرکز فرماندهی جنگ آمریکا و نیروهای ناتو علیه طالبان بود.

این پایگاه که در شمال کابل قرار دارد، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان بود. آمریکا در جولای 2021 و در پی توافقنامه دوحه که با طالبان به امضا رسانده بود، از این پایگاه خارج شد و مسئولیت آن را به نیروهای امنیتی افغانستان سپرد.

پس از خروج کامل آمریکا از افغانستان این پایگاه به دست طالبان افتاد. به طوری که این گروه در سومین سالگرد پیروزی خود بزرگترین رژه نظامی خود را در جریان سه سال اخیر در این پایگاه و با استفاده از تسهیلات به جا مانده از آمریکا تجلیل کردند.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه چندی پیش در جریان یک گردهمایی انتخاباتی بر نیاز نگه‌داشتن پایگاه نظامی بگرام در افغانستان در اختیار نیروهای آمریکایی پیش از خروج آنان از افغانستان تأکید کرد و گفت این پایگاه را «دوست داشت».

او همچنین گفت که این پایگاه اکنون «در اختیار چین است».

آقای ترامپ گفت: «آنان همچنین از بگرام، یکی از بزرگترین پایگاه‌های جهان با طولانی‌ترین، قدرتمندترین و ضخیم‌ترین باندهای پرواز دست کشیدند.

ما آن را رها کردیم. و من آن را دوست داشتم، نه به خاطر افغانستان. به‌خاطر چین دوستش داشتم. این (پایگاه) از جایی که چین سلاح‌های هسته‌ای خود را می‌سازد یک ساعت فاصله دارد. و می‌دانید اکنون در اختیار کیست؟ چین اکنون (اختیار) آن را دارد.»

پیشنهاد:   ثبت و تمدید فعالیت بیش از ۴۷۰ موسسه غیردولتی در افغانستان
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33556

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *