فعالان سیاسی و مدنی افغانستان در نشست ترکیه روند دوحه را بررسی می‌کنند-ایراف

به گزارش ایراف؛ تلویزیون آمو در این باره می‌گوید که نشست دو روزه‌ای با محوریت بررسی نشست دوحه در شهر آنکارا پایتخت ترکیه آغاز شده است.

در این نشست برخی از چهره‌های سیاسی و فعالان مدنی افغانستان مانند راحله و باتور دوستم، فرزندان عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان حضور دارند.

همچنین برخی از مقامات وزارت خارجه ترکیه نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

سومین نشست دوحه قرار است در 10 و 11 تیرماه سال جاری با حضور نمایندگان ویژه کشورهای مختلف جهان در دوحه قطر برگزار شود.

لازم به ذکر است این نشست درحالی قرار است برگزار شود که طالبان به طور نهایی حضور خود را اعلام نکرده‌اند.

سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان در این باره گفته است که محورها و جزئیات سومین دور نشست دوحه با آنها به اشتراک گذاشته شده است. اما طالبان تصمیم نهایی برای شرکت در نشست دوحه را نگرفته‌اند.

در همین حال، ذاکر جلالی؛ رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در مقاله‌ای درباره نشست دوحه گفته است که حضور حکومت سرپرست در نشست دوحه 3 بستگی به جزئیات ارائه شده از سوی سازمان ملل دارد.

او همچنین نوشته است که طالبان تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان ملل برای این کشور را ضروری نمی‌داند.

جلالی در بخش پایانی این مقاله نوشته است که محورهای نشست دوحه ۳ تلاش‌های ضد موادمخدر، گزینه‌های جایگزین، تغییرات اقلیمی و مسائل مالی و بانکی خواهد بود.

منابعی از طالبان نیز چندی قبل از ۶ شرط طالبان برای حضور در نشست دوحه ۳ خبر دادند.

این شروط را می‌توان در دو سطح بین المللی و داخلی تقسیم‌بندی کرد.

در سطح بین‌المللی باید گفت که یکی از این شروط، واگذاری کرسی سازمان ملل به نمایندگان حکومت سرپرست است.

در جریان سه سال گذشته طالبان تلاش‌های بسیاری برای تصاحب این کرسی کرده‌اند که هربار با مخالفت سازمان ملل متحد روبرو بوده‌اند.

به اعتقاد طالبان نماینده کنونی افغانستان در این سازمان از این کشور نمایندگی نمی‌کند. به طوری که سهیل شاهین از مقامات ارشد طالبان در دوحه بارها گفته است که کسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل را برعهده دارد که از هیچ جغرافیای افغانستان نمایندگی نمی‌کند.

شرط دیگر طالبان، انصراف سازمان ملل متحد از تعیین نماینده ویژه برای امور افغانستان است. در نشست دوحه دو، سازمان ملل خواستار تعیین نماینده ویژه برای افغانستان شد. درخواستی که با مخالفت جدی حکومت سرپرست روبرو شد. اما شرط دیگر طالبان این است که با این گروه درباره دستور کار این نشست صحبت شود.

اما طالبان در سطح داخلی تاکید کرده‌اند که مسائلی همچون آموزش، کار زنان و تشکیل حکومت فراگیر نباید از محورهای نشست دوحه باشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23541

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها