جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ مراسم بزرگداشت روز خبرنگار، یادبود شهدای کنسولگری ایران در مزارشریف و تقدیر از خبرنگاران افغانستانی مقیم ایران، عصر امروز یکشنبه ۲۱ مرداد با حضور عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، عبدالله گنجی، مدیرمسئول سابق روزنامه‌های جوان و همشهری، سعید ناصری، فرزند شهید ناصری به میزبانی «عمارت بلخ» برگزار شد.

مجتبی نوروزی از کارشناسان نام آشنای حوزه افغانستان در این مراسم گفت که روز خبرنگار روز هم سرنوشتی ایران و افغانستان، روز تلاقی دو ملت است و این مناسبت خیلی عزیز و عظیم است.

او در ادامه گفت: در این روز ما باید بر اشتراکات تاکید کنیم و با تجلیل از افراد تاثیرگذار در این رابطه زمینه دوستی بیشتر را فراهم کنیم.

نوروزی گفت‌وگو را راه حل کاهش تنش‌ها و افزایش تعامل دانست و تاکید کرد که ما می‌توانیم با معرفی و تاکید براشتراکات زمینه توسعه امنیت اجتماعی شهروندان ایرانی و افغانستانی را فراهم کنیم.

نوروزی گفت که این مناسبت تلفیق و تلاقی مناسبت‌های مختلف و بهانه‌ای برای یادبود شهدای فاجعه مزار شریف و شهدای گرانقدری که آن زمان در افغانستان به شهادت رسیدند.

ایران و افغانستان یک ملت است

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه امیدوار هستم یک روز بتوانیم از چنین روزی در افغانستان تجلیل کنیم گفت: غم و اندوه برادران و خواهران افغانستانی غم و اندوه ما نیز است. این احساس مشترکی است که من نسبت به افغانستان دارم.

فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است

او در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران شهید فلسطینی که در جنگ اخیر به شهادت رسیده‌اند، گفت: براساس آمارهای موجود تعداد خبرنگارانی که در ده ماه اخیر در غزه به شهادت رسیده‌اند از شمار خبرنگارانی که در جنگ‌های بزرگ جهان جان خود را از دست داده‌اند بیشتر است.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: با توجه به اینکه ما در عصر ارتباطات هستیم نسل کشی که امروز در غزه در حال اتفاق افتادن است.، به صورت زنده از شبکه‌های اجتماعی در دسترس است.

محمدخانی گفت: در حالی که ده ماه از تجاوز رژیم صهیونیستی می‌گذرد، این رژیم کودک کش همچنان به جنایت‌های خود در غزه ادامه می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: شهرداری تهران به افغانستانی‌ها و مهمانان افغانستانی که در این شهر زندگی می‌کنند توجه ویژه ای دارد. در رابطه با افغانستان من مرزهای رسمی را به رسمیت نمی‌شناسم.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: نزدیکی ایران و افغانستان فراتر از مرزهاست و ما یک ملت هستیم. تمام ظرفیت‌های شهرداری تهران در اختیار خبرنگاران افغانستانی است. شهرداری تهران در خدمت خبرنگاران افغاستانی است.

شهدای حادثه مزار شریف غریب، گمنام و مظلوم هستند

سعید ناصری، فرزند شهید ناصری از شهدای فاجعه مزار شریف که یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، او از شهدای فاجعه مزار شریف به عنوان «شهدای غریب، مظلوم و گمنام» یاد کرد و گفت که ۲۶ سال از این حادثه می‌گذرد، ولی طالبان دوباره به قدرت رسیدند و حالا سه سال از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان می‌گذرد.

فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است

 

او افزود که احتمالا تصمیم تعامل با طالبان از سوی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اشتراکات بزرگی که بین دو کشور مثل مرز مشترک، زبان فارسی و منافع شیعیان در افغانستان است گرفته شده است.

ناصری در ادامه تاکید کرد: نهادهای عالی و خبره‌ای که در راس دستگاه‌های تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران هستند، حتما با عقلانیت تصمیم می‌گیرند و منافع ایران را در نظر می‌گیرند. با این حال گفت: من نمی‌دانم که برنامه ایران در مواجهه با حکومت طالبان چیست؟ اما اگر هدف‌گذاری اول جواب نداد، امیدوارم هدف گذاری دوم و سوم وجود داشته باشد.

فرزند شهید ناصری افزود: من از دست اندرکاران تولید نماهنگ «راه» تشکر می‌کنم. ما نباید فراموش کنیم که زبان فارسی به عنوان یک وجه اشتراک بی‌همتا برای دو ملت است و به جز دین و سایر اشتراکاتی که میان افغانستان و ایران وجود دارد، این زبان فارسی است که می‌تواند، پیوند دو ملت را تقویت کند.

ناصری خاطرنشان کرد: من به عنوان یک کارمند وزارت خارجه که چهار سال در پاکستان ماموریت داشتم، به شما می‌گویم که ما با پاکستان چنین اشتراکاتی نداریم. در حالی که پاکستان روزی جزو حوزه تمدنی ایران محسوب می‌شد، ولی استعمار آمد و زبان انگلیسی و عربی را در این کشور جایگزین زبان فارسی کرد. جالب است بدانید که در گذشته زبان فارسی تا کلاس ششم در مدارس پاکستان تدریس می‌شد. ولی الان پاکستانی‌ها نمی‌توانند، فارسی حرف بزنند، این اتفاق نباید در مورد افغانستان اتفاق بیفتد. ما یک حوزه تمدنی هستیم و یک هویت مشترک با نام زبان فارسی داریم که مجدانه باید از آن مواظبت کنیم.

او اظهار داشت: باید با اقدامات خرابکارانه‌ای که در فضای مجازی علیه دو ملت انجام می‌شود، به شدت برخورد کرد. نباید اجازه دهیم که کسی از ایران و افغانستان در جهت منفی نمایندگی کند یا روابط دو کشور را خراب کند. راهش این است که با تمرکز و تاکید بر زبان فارسی، بدخواهان ایران و افغانستان که در منطقه و فرامنطقه زیاد هستند، را ناامید و ناکام بگذاریم.

افغانستان و ایران از هم جدا نبوده و نیستند

عبدالله گنجی، مدیرمسئول پیشین روزنامه‌های جوان و همشهری هم سخنران دیگر این مراسم بود، او با ستایش از نماهنگ «راه» گفت: چنین کارهایی قبلا انجام نشده یا حداقل من ندیده‌ام. ما نیازمند این هستیم که چنین کارهایی را بیشتر انجام بدهیم. چنین محصولاتی روابط بین دو کشور را بیشتر تقویت می‌کند.

فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است

او در ادامه گفت که آیت‌الله علم الهدی چند روز پیش از شخصیت‌هایی نام برد که اصالت افغانستانی دارند، خیلی‌ها برآشفته شدند و باور نمی‌کردند که این افراد افغانستانی هستند. این‌ها شخصیت‌هایی هستند که به عنوان شخصیت‌های ایرانی شناخته می‌شوند، اما در اصل افغانستانی هستند. این نشان می‌دهد که ما با افغانستان چقدر پیوند مشترک داریم.

این چهره رسانه ای افزود: این نشان می‌دهد که اصولا این دو ملت از هم جدا نبوده و نیستند.

به باور وی «ملت» یک پدیده مدرن است و استعمار ایجاد کرده و تلاش می‌کند که به بهانه‌های مختلف مردم و تمدن‌ها را از هم جدا کند و با ایجاد مرز بین ما برای متفرق کردن و ایجاد تفرقه و تجزیه تلاش کرده است.

گنجی گفت: در شرایط پیش آمده این روزها و جوسازی‌های ضد افغانستانی که در ایران وجود دارد، خیلی خوب است که خبرنگاران افغانستانی فراموش نشده‌اند.

در بخشی از این مراسم نماهنگ «راه» که به عنوان محصول مشترک ایراف و مأوا در فضای فرهنگی و شاعرانه دو ملت تولید شده پخش شد که مورد استقبال فراوان شرکت کنندگان قرار گرفت‌.

در پایان این مراسم از خبرنگاران افغانستانی فعال در فضای رسانه‌ای ایران تقدیر شد.

فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است فاجعه مزار شریف روز هم‌سرنوشتی دو ملت | زبان فارسی حبل‌المتین ایران و افغانستان است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32144

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *