تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان غیرضروری است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان بار دیگر تاکید کرد تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان ملل متحد برای افغانستان، غیرضروری است.

این اظهارات قبل از نشست دوحه ابراز می‌شود که یکی از اهداف آن تعیین نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان است.

بنا بر گزارش ایراف، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان گفت سازمان ملل متحد می‌خواهد افغانستان را کشوری بحران زده و جنگ زده معرفی کند.

مجاهد با تاکید بر این‌که اوضاع کنونی کشور عادی است و نیازی به نماینده ویژه ندارد، گفت: «این یک گام غیرضروری‌ است و براساس قوانین ملل متحد هم غیر ضروری ا‌ست و ما هم نیاز به این نماینده نداریم. مورد بعد اینکه آنان تلاش می‌کنند که افغانستان را کشوری بحران‌زده یا در حال جنگ نشان دهند و این اصلا خوب نیست».

همزمان سرپرست کرسی نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد، گماشتن نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان را بخشی از صلاحیت‌های دبیرکل این سازمان می‌داند.

نصیراحمد فایق گفته که نماینده ویژه سازمان ملل مسئولیت، اجرای سفارشات در ارزیابی مستقل از جمله ایجاد دولت مشروع در افغانستان، شکست بن‌بست سیاسی و ایجاد اجماع بین‌المللی درباره افغانستان را بر عهده خواهد داشت.

پیش از این اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی قطع‌نامه‌ای را تصویب کردند که براساس آن، دبیرکل سازمان ملل متحد باید فرستاده‌ای برای افغانستان تعیین کند تا وی توصیه‌های هماهنگ کننده سازمان ملل متحد برای ادغام مجدد افغانستان به جامعه بین‌الملل را پیش ببرد.

در این باره مطالعه متقی در دیدار با سفرای کشورهای منطقه: با وجود یواما نیازی به نماینده ویژه نیست پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=4503

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها