۱. از دو روز پیش به این‌سو خبر جعلی یک خبرگزاری بدنام وابسته به جریان‌های تجزیه‌طلب و تروریستی موسوم به «حال‌وش» درباره آنچه «تیرباران» و «کشتار» پناهجویان افغان توسط مرزبانان ایرانی در مرز «سراوان» خوانده می‌شود، بر فضای سیاسی و رسانه‌ای دو کشور، سایه افکنده و واکنش‌های برخی افراد و جریان‌های فرصت‌طلب را علیه جمهوری اسلامی ایران و کارنامه درخشان میزبانی ده‌ها ساله آن از میلیون‌ها مهاجر افغانستانی برانگیخته است.

۲. این در حالی است که از روز انتشار این شایعه رسانه‌ای تا امروز حتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که بستر بی‌در و پیکر اشاعه شایعات است، هیچ مستند قابل تاییدی در این زمینه منتشر نشده است. تمام آنچه در دسترس است چند فیلم کوتاه و بی‌کیفیت است که افراد «زخمی» را نشان می‌دهد که مشخص نیست مربوط به کجا، کدام تاریخ و چه رویدادی است.

۳. مراجع معتبر ایرانی از سفیر و نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان تا فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان با ادبیات صریح و بی‌نیاز از تفسیر، نفس وقوع این رویداد را تکذیب کرده‌اند.

حکومت طالبان در افغانستان نیز بدون تاثیرپذیری از شایعات و مانورهای رسانه‌ای جریان‌های معاند و دشمنان نام و نشان‌دار روابط برادرانه دو ملت، تاکنون هیچ واکنش رسمی به این خبر نشان نداده و تصمیم‌گیری در این باره را به تحقیقات و روشن‌شدن واقعیت ماجرا موکول کرده‌ است.

۴. با این حال، حقوق بشر پروژه‌ای، رسانه‌های اجاره‌ای و رهبران تبعیدیه یکی پس از دیگری بدون این‌که در رویکردی مسئولانه، منتظر روشن‌شدن حقیقت بمانند، بعضا با استفاده از بی‌ادبانه‌ترین تعابیر بر جمهوری اسلامی تاخته و کل کارنامه پرافتخار میزبانی سخاوتمندانه ایران از میلیون‌ها مهاجر قانونی و غیرقانونی افغان طی ده‌ها سال در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و امنیتی را نادیده گرفته‌اند.

آن‌ها حتی یک‌بار از خود نپرسیدند که این خبر جعلی را کدام مرجع رسانه‌ای معتبر و مورد وثوق منتشر کرده است؟ چند رسانه و حتی فرد در منطقه و جهان به اخبار یک رسانه تروریستی و تجزیه‌طلب، استناد می‌کند و آن را معتبر می‌داند؟

۵. با این حال، علیرغم جوسازی‌ جریان‌های بدنام علیه کارنامه حقوق بشری ایران در حوزه پذیرش انبوه مهاجران و تلاش‌های مذبوحانه‌ای که علیه ایران و افغانستان و تخریب آگاهانه روابط برادرانه دو ملت وجود دارد، دید‌ه‌بانی مستمر از مرزها به منظور مبارزه با اشرار، تروریست‌های تکفیری، عناصر تجزیه‌طلب، قاچاق‌چیان مواد مخدر، سوخت و انسان، و تامین امنیت حداکثری مردم ایران و میلیون‌ها مهاجر افغانستانی مقیم این کشور، در شعاع قوانین عادلانه ملی، توافقات بین‌الدول با کشور افغانستان، معاهدات بین‌المللی در حوزه امنیت مرزها و مقابله با موج مهاجرت غیرقانونی، قاچاق انسان و مبارزه با تروریسم، همچنان ادامه دارد و مرزهای شرقی ایران در این زمینه به دلیل فعالیت تجریه‌طلبان، رخنه تروریست‌ها و نفوذ قاچاقچیان، از حساسیت و اهمیت مضاعف برخوردار هستند.

۶. انتظار می‌رود که هم پناهجویان غیرقانونی و هم کشورهای متبوع آنان، با درک درجه بالای خطراتی که در این مرزها متوجه امنیت ملی جمهوری اسلامی است، با باندهای قاچاق، مقابله کرده و به منظور جلوگیری از رویدادهای ناگوار یا بهره‌برداری تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان مشترک، همکاری خود با مرزبانان ایران را توسعه دهند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38412

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *