جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، تیم بورچت، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی که برای مجله دیلی کارلر نوشته می‌گوید که همه می‌دانند که خروج از افغانستان یک فاجعه کامل بود، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که دولت بایدن از آن زمان تاکنون هر هفته پول نقد بای طالبان ارسال می‌کنند.

در این یادداشت آمده است، زمانی که ایالات متحده از افغانستان خارج شد، به نیروهای ما دستور داده شد تجهیزات نظامی به ارزش 7 میلیارد دلار را که در نهایت در دست طالبان قرار دارد، جای بگذارند.

به گفته اداره بازرس ویژه برای افغانستان، طالبان احتمالا به 57.6 میلیون دلار بودجه‌ای که ایالات متحده به دولت سابق افغانستان داده بود، دسترسی پیدا کرده است اما این تازه آغاز فجایع مالی بود.

به گفته بورچت در گزارش اداره بازرس ویژه برای افغانستان در ماه ژانویه آمده است که براساس گزارش بانک جهانی در ماه اوت 2023، سازمان ملل متحد 2.9 میلیارد دلار ارز آمریکایی را از ماه اوت 2021 خریداری و به افغانستان انتقال داده است. این شامل 1.8 میلیارد دلار در سال 2022 و 1.1 میلیارد دلار در سال 2023 است.

همچنین در این گزارش آمده است که آمریکا بزرگترین کمک کننده بین المللی به افغانستان است که از ماه اوت 2021 حدود 2.6 میلیارد دلار به سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی فعال برای افغانستان کمک کرده است.

بورچت در این یادداشت نوشته است که این پول به تغذیه و حمایت طالبان کمک می کند.

او در این مورد توضیح داد که سازمان ملل پول نقد را از بانک فدرال رزرو نیویورک به بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان ارسال می کند که توسط تروریستی که در لیست تحریم‌های فعال ایالات متحده قرار دارد، مدیریت می‌شود. سپس آن بانک حراج برگزار می‌کند که در آن گروه‌ها پیشنهاد می‌دهند تا آن دلارها را بگیرند و آن را به ارز محلی تبدیل کنند. هرهفته برنده آن حراج شخصی است که با شبکه حقانی مرتبط است.

به گفته این عضو مجلس نمایندگان این افراد پول‌ها را می‌گیرند و به افغانی تبدیل می کنند تا توزیع کنند. بخشی از این پول نزد شبکه حقانی می‌ماند، بخشی به تروریست های اداره کننده بانک می‌رسد و بقیه پول به سازمان‌های غیردولتی می‌رسد.

او همچنین معتقد است که این مجوز این سازمان‌های غیردولتی را طالبان صادر می‌کند، کنترل آنها نیز به دست حامیان این گروه است.

او در این یادداشت رسیدن دلارهای مالیاتی به طالبان را «مایه شرمساری» خواند.

این یادداشت درحالی منتشر می شود که او سه روز پیش، طرحی را ارائه کرد که در آن از «روند وین» حمایت می‌کند.

این عضو کنگره آمریکا از کشورهای جهان و آمریکا خواسته است تا در نشست‌های مربوط به «روند وین» شرکت کنند.

او این روند را یک طرح فراگیر خوانده است. در این طرح همچنین آمده است که این جبهه ظرفیت ایجاد جبهه متحد و ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان را دارد.

بورچت، در این طرح طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی محکوم کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35214

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *