سه‌شنبه 27 سنبله 1403 برابر با Tuesday, 17 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ مقام‌های اداره استخبارات طالبان به خانواده محمودشاه حبیبی؛ رییس پیشین اداره هوانوردی که شهروندی آمریکا را دارد، گفته‌اند که این گروه وی را به شبکه القاعده تحویل داده‌اند.

بر بنیاد گزارش‌ها، طالبان آقای حبیبی را به اتهام دست‌داشتن در حمله‌ای که منجر کشته‌شدن ایمن‌الظواهری؛ رهبر پیشین القاعده در کابل شد، بازداشت کرده‌ بودند.

احمدشاه حبیبی؛ برادر محمودشاه حبیبی امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به رسانه‌ها گفته است که یک منبع از اداره اطلاعات طالبان به وی گفته که طالبان پس از بازداشت محمود شاه حبیبی وی را به شبکه‌ القاعده سپرده‌اند.

پیش از این مقام‌های آمریکایی بارها از طالبان خواسته‌اند که سه آمریکایی زندانی نزد این گروه به شمول آقای حبیبی را هرچه زودتر آزاد کنند.

طالبان اما تاکنون به صورت رسمی بازداشت این شهروند افغان – آمریکایی را تایید نکرده‌اند و درباره بازداشت او توضیح نداده‌اند.

با این حال، یک عضو خانواده محمودشاه حبیبی پیشتر گفته بود که ممکن است طالبان او را در ارتباط با حمله‌ای در کابل که منجر به کشته‌شدن ایمن‌الظواهری؛ رهبر القاعده شد، بازداشت کرده باشند.

آن‌ها استناد کرده‌اند که راننده، مهندس و چند کارمند دیگر شرکت آقای حبیبی نیز از سوی طالبان بازداشت شده بودند و از آنان درباره این حمله تحقیق شده بود که پس از چند ماه آزاد شدند.

او همچنین گفته بود که آقای حبیبی بی‌گناه است و اسناد و شواهدی مبنی بر دست داشتن‌اش در این قضیه وجود ندارد.

به گفته این عضو خانواده او محمود شاه حبیبی یک سال قبل به تاریخ دهم آگوست سال ۲۰۲۲ با ۳۱ تن از همکاران‌اش که در آن زمان همه در یک شرکت خصوصی آمریکایی که مسئولیت کنترل رادارهای فضای افغانستان را به عهده داشتند، پس از حمله بر ایمن‌الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل بازداشت شدند که پس از چند ماه دیگران آزاد شدند، اما محمود شاه حبیبی تاکنون در بند طالبان بسر می‌برد.

ایمن‌الظواهری؛ رهبر پیشین شبکه القاعده در ۳۱ جولای ۲۰۲۲ نزدیک به یک سال پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در منطقه شیرپور شهر کابل هدف حمله هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

حکومت طالبان پس از آن ادعا کرد که درباره حضور رهبر القاعده در قلب کابل هیچ اطلاعی ندارد و در این باره تحقیق می‌کند که تا کنون نتیجه این تحقیق نشر نشده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34749

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *