پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر طالبان با عبدالله عارف اوف نخست وزیر ازبکستان دیدار کرد.

در این دیدار شماری از مقامات عالی رتبه طالبان نیز حضور داشتند.

عارف اوف، نخست وزیر ازبکستان در این دیدار گفت: ازبکستان نخستین کشوری بود که روابط رسمی را با طالبان آغاز کرد و هم‌اکنون روابط رسمی ما براساس نیت نیک و همکاری استوار است.

او در ادامه بر گسترش روابط و تعامل میان افغانستان و ازبکستان تاکید کرد و گفت که کشورش در نشست‌های مهم بین‌المللی از موضع افغانستان حمایت می‌کند و مسایلی را مطرح می‌‌نماید که بر افغان‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد.

نخست وزیر ازبکستان گفت که کشورش در بخش‌های اقتصادی و تجارتی بر گسترش همکاری با افغانستان متعهد است و به همکاری‌های خویش با افغانستان در بخش‌های معادن، برق، زراعت، ترمیم و حفاظت آثار و اماکن تاریخی و گسترش همکاری‌های فرهنگی ادامه می‌دهد.

او در ادامه از آمادگی کشورش در راستای عملی سازی پروژه افغان- ترانس اطمینان داد و افزود که ازبکستان در بخش‌های خط آهن و هوانوردی صد تن از متخصصان را آموزش می‌دهد و برای ۵۰۰ نفر از دانشجویان افغان زمینه تحصیل را در بخش کشاورزی فراهم خواهد کرد.

نخست وزیر ازبکستان خاطرنشان کرد که ازبکستان تجارب و امکانات خویش را به منظور تقویت اقتصادی افغانستان، در اختیار افغان‌ها قرار می‌دهد. همچنان برای دانشجویان و تاجران افغان در زمینه صدور ویزا تسهیلات لازم فراهم شده است.

عبدالله عارف اوف افزود که به زودی در تاشکند، سفیر طالبان را به‌گونه رسمی پذیرفته می‌شود.

او در ادامه از معاون سیاسی نخست وزیر طالبان برای سفر رسمی به تاشکند دعوت کرد که با استقبال معاون سیاسی نخست وزیر طالبان روبرو شد.

پیشنهاد:   ازبکستان خواستار شرکت روسیه در پروژه خط آهن افغان - ترانس شد

‏عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر طالبان نیز در این دیدار با استقبال از سفر نخست وزیر ازبکستان به کابل گفت که این سفر نشان دهنده توسعه روابط و دوستی میان دو کشور است.

او گفت که ازبکستان به عنوان همسایه بی‌طرف، همیشه از صلح و ثبات در افغانستان حمایت کرده و طالبان به مناسبات با ازبکستان اهمیت و ارزش ویژه قائل است.

عبدالکبیر گفت که افغانستان و ازبکستان به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه، اشتراکات زیادی دارند که زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌ها را میان دو کشور فراهم کرده است. طالبان خواستار مناسبات نیک با ازبکستان، منطقه و تمام جهان است و تقویت اقتصادی افغانستان و منطقه را اولویت سیاست خارجی خود می‌داند.

معاون سیاسی نخست وزیر طالبان افزود که کشورها و سازمان‌های بین المللی، طالبان را به عنوان حاکمیت مشروع افغانستان بپذیرند و در نشست‌های بین‌المللی تنها طالبان می‌تواند از افغانستان و افغان‌ها نمایندگی کند.

او در ادامه ابراز امید‌واری کرد که حضور افغانستان در سازمان شانگهای قطعی شود و به نگرانی‌های مشترک اعضای این سازمان پاسخ داده شود.

عبدالکبیر با تاکید بر اینکه از خاک افغانستان، تهدیدی متوجه هیچ کسی نخواهد شد، خاطرنشان کرد که افغانستان در زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، صنعت، زراعت و سایر بخش‌ها ظرفیت سرمایه‌گذاری خوب دارد و از همه به ویژه از سرمایه گذاران ازبکستان می‌خواهیم که در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

معاون نخست وزیر طالبان تصریح کرد که طالبان می‌خواهد با استفاده از موقعیت جغرافیایی افغانستان این کشور را به عنوان نقطه اتصال منطقه‌ای مطرح نماید و آسیای مرکزی با آسیای جنوبی وصل گردد، زیرا اتصال منطقه بدون ترانزیت و همکاری‌های افغانستان و ازبکستان ناممکن است.

پیشنهاد:   دعوت از افغانستان به نشست ترانس-افغان در تاشکند

او در پایان خاطرنشان کرد که طالبان برای اجرای پروژه تاپی، کاسا یک هزار و سایر پروژه‌های منطقه‌ای، آمادگی دارد و ثبات و توسعه افغانستان به ثبات و توسعه منطقه کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32946

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *