پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، به نقل از خبرنامه ارگ، ذاکر الله ذاکر، رییس دفتر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان با اسکات اسمیت، مسئول بخش سیاسی دفتر هیات معاونت سازمان ملل(یوناما) دیدار کرد.

در این دیدار که چند روز پس از انتقاد یوناما از قانون جنجالی امر به معروف طالبان صورت گرفت، ذاکر به این مقام اروپایی گفت که حکومت سرپرست به کار تمام دیپلمات های خارجی احترام می گذارد و از آنها نیز می خواهد که به اصول احترام بگذارند.

رییس دفتر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان همچنین در این دیدار نگرانی‌های سازمان ملل و دیگر کشورها در مورد قوانین طالبان را بی جا خواند.

او گفت که طالبان به حقوق بشر در چارچوب اسلام احترام می گذارد  و قوانین در افغانستان براساس دین تنظیم می شود. پس هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

براساس این خبرنامه، مسئول بخش سیاسی یوناما از تعامل حکومت سرپرست با جهان ابراز امیدواری کرده و گفته است که یوناما در روزهای آینده گزارش خود را در مورد افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

یوناما چند روز پیش، در واکنش به قانون امر به معروف طالبان که محدودیت های جدیدی ایجاد کرده، ابراز نگرانی کرد. در بیانیه یوناما در این رابطه آمده که  جامعه بین‌المللی با حسن نیت به‌‌دنبال تعامل سازنده با مقام‌های طالبان است. این سازمان از طالبان خواسته است که درباره برخی از ماده‌های این قانون توضیح دهد.

یوناما افزوده است که جهان می‌خواهد افغانستان را در مسیر صلح و رفاه ببیند، جایی که افغان‌ها در آینده خود سهم داشته باشند و دارای حقوق باشند،‌ نه این‌که صرفا تحت انضباط باشند.

پیشنهاد:   تعطیلی دو رسانه مهم افغانستان به دلایل مالی و امنیتی

یوناما در ادامه نوشته است که قانون ۳۵ ماده‌ای «امر به معروف و نهی از منکر» که به تازگی از سوی رهبری طالبان به تصویب رسیده، محدودیت‌های گسترده‌ای را بر رفتار شخصی افراد وضع می‌کند و در عین حال اختیارات تنفیذی وسیعی را به محتسبین این وزارت می‌دهد.

رزا اوتونبایوا، رئیس دفتر یوناما در کابل گفت که این یک نگاه ناراحت‌کننده برای افغانستان است، جایی که محتسبین اختیارات نامحدودی برای تهدید و بازداشت افراد بر اساس فهرست‌های وسیع و گاهی مبهم از تخلفات دارند.

خانم اوتونبایوا گفته است که این قانون، محدودیت‌های قبلی را شدیدتر کرده و حتی صدای زنان در بیرون از خانه را یک تخلف اخلاقی شمرده است.

در بیانیه یوناما آمده که قانون جدید همچنین با چشم‌پوشی کامل از تنوع جامعه مذهبی افغانستان، تاثیرات نگران‌کننده‌ای بر آزادی‌های مذهبی در این کشور دارد، محدودیت‌های که کار خبرنگاران و رسانه‌ها نیز متاثر می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33943

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *