آزادی زندانیان آمریکایی مشروط به آزادی زندانیان افغان-ایراف

به گزارش ایراف، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد حضور این گروه در نشست دوحه، گفت: در این نشست با مقامات آمریکایی دیدار کرده‌اند و در مورد آزادی دو شهروند این کشور از زندان‌های افغانستان بحث و گفتگو شده است.

او همچنین گفت که ما نیز خواستار رهایی زندانیان خود از زندان‌های آمریکا هستیم.

سخنگوی طالبان در این رابطه افزود: «شرایط افغانستان باید پذیرفته شود، ما نیز اتباع داریم که در آمریکا زندانی هستند، در گوانتاناما زندانی هستند. در مقابل دو زندانی آمریکایی باید ما اتباع خود را رها کنیم، وقتی که اتباع آمریکایی برای آنان مهم باشند برای ما افغان ها هم مهم هستند.»

اما در مورد زندانیان افغان در زندان های آمریکا توضیح بیشتری ندارد.

در مقابل، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که هیات آمریکایی در دوحه و در جریان دیدار خود با طالبان بر آزادی فوری اتباع آمریکایی از زندان های افغانستان تاکید کرده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه به نقل از نماینده آمریکا گفت: حضور شهروندان آمریکا در زندان‌های افغانستان مانعی مهم برای تحقق خواسته‌های طالبان مانند به رسمیت شناختن بین‌المللی است.

یکی از این زندانیان «رایان کوربت» است که  در سال 1401 به افغانستان سفر کرد.

او در جریان این سفر به همراه همکاران آلمانی و افغان خود به اتهام تخلف از قوانین افغانستان بازداشت شد.

همچنین ذبیح الله مجاهد در فروردین ماه سال جاری در در یک فایل صوتی که  تلویزیون ملی منتشر کرده بود، مطرح کرد که در میان شهروندان خارجی در زندان‌های افغانستان دو آمریکایی نیز حضور دارند.

مجاهد دلیل این بازداشت را «تخلف از قوانین افغانستان» عنوان کرد. یکی از این گروگان ها رایان کوربت  است اما هویت زندانی دوم مشخص نیست.

پیش از این اظهارات، دو مقام آمریکایی به ان بی سی نیوز در ماه آوریل گفته بودند که علاوه بر این دو شهروند که در زندان‌های آمریکا هستند، تعدادی دیگر از شهروندان آمریکا در افغانستان زندگی می کنند.

حضور زندانیان آمریکایی در زندان‌های طالبان بحث تازه‌ای نیست. چنانچه که در دسامبر سال ۲۰۲۲ دو زندانی آمریکایی از زندان‌های طالبان آزاد شدند.

یکی از این زندانیان، یک کارگردان آمریکایی بود در حین فیلمبرداری از منطقه‌ای که ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده از سوی هواپیماهای بی‌سرنشین کشته شد، دستگیر شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27585

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها