دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
شکست دوحه از نگاه امرالله صالح: شناسایی طالبان به نفع غرب نیست-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور پیشین افغانستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با ذکر شش دلیل نشست دوحه 3 را ناکام خواند.

صالح در این پیام نوشته است: هیچ یک از شرکت کنندگان کنفرانس سوم با صداقت و تمایل واقعی برای رسیدن به نقطه عطف در دوحه جمع نشدند.

او می‌افزاید که طراحان اطلاعاتی غرب طالبان را سرطان ضدمنطقه تلقی می‌کنند و انتقاد غرب از طالبان تنها برای انحراف افکار عمومی است.

او معتقد است که اگر غرب می‌خواهد، طالبان را اصلاح کند باید به این گروه فشار بیاورد و کمک‌های خود را به این گروه قطع کنند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است که شناسایی طالبان توسط غرب منفعتی ندارد. چرا که به رسمیت شناختن، غرب را برای ضربه نظامی در حالت‌های اضطراری و غیرمترقبه دچار معضل حقوقی می‌کند. چرا که حمله نظامی به یک گروه آسانتر از حمله به یک دولت است.

صالح دلیل دیگر ناکامی نشست دوحه را در این می‌داند که دولت‌های منطقه در پی آن هستند تا این گروه را از مهره‌بازی غرب بیرون کنند که در این مسیر تلاش‌ها تاکنون جواب نداده است.

صالح معتقد است که طالبان بازگشت خود به قدرت را مدیون لطف آمریکا می‌داند و همچون مار گزیده از ریسمان می‌ترسد.

او در ادامه می‌افزاید که برای گروه طالبان شرکت کردن در کنفرانس دوحه شبیه عبور کردن از پل تک ریسمانی بود که با کوچکترین لغزش ممکن بود به زیر افتند و این افت می‌توانست تعبیر مختلف و متنوع داشته باشد.

وی معتقد است که خاموشی طالبان به دلیل آن است این گروه ناتوان و وابستگی پنهانی به پول‌های نهادهای اطلاعاتی دیگر کشورها دارد.

صالح در آخر افزوده است که در کنفرانس سوم دوحه توافق غیررسمی و غیراعلام شده بر این شد که برای یک مدت دیگر «دیپلماسی فریب و دروغ» ادامه یابد که اشتراک کننده‌ها نتوانستد بر سر ابزار ارایه دروغ توافق کنند.

اما گروه طالبان فرصت استثنایی برای عملکرد استثنایی را در سال اول برگشت خویش از دست دادند.

او معتقد است که طالبان اکنون مشروعیت ندارند.

صالح پیشنهاد می‌دهد که باوجود تقابل ایده‌ها در حال شرایط فعلی فرصت مناسبی برای تحرک و پویایی مبارزات آزادی خواهانه فراهم شده است.

فارن پالیسی نیز درباره نشست دوحه نوشت: راه تغییر از قندهار می‌گذرد نه از دوحه.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27734

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها