شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Friday, 6 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

هنوزهم ذخایر بزرگ تریاک در افغانستان وجود دارد

به گزارش ایراف؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داده است که علیرغم ممنوعیت‌ها توسط طالبان، هنوز هم ذخایر تریاک در افغانستان تحت حاکمیت طالبان وجود دارد که این می‌تواند برای تامین نیازهای شبکه‌های قاچاق موادمخدر استفاده شود.

در این گزارش که از سوی گروه نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده آمده است که تجارت مواد مخدر افغانستان علیرغم ممنوعیت کشت تریاک به دلیل این ذخایر همچنان قابل توجه است.

سازمان ملل در گزارش خود افزوده است: ذخایر تریاک در افغانستان به قدری عظیم هستند که هیچ تفاوت محسوسی در صادرات مواد مخدر از طریق اطلاعات بدست آمده قابل تشخیص نیست.

همچنین در این گزارش آمده است: تخمین‌ها از مقیاس ذخایر متفاوت است، اما ممکن است چندین سال طول بکشد تا اثر ممنوعیت کشت به طور کامل ارزیابی شود.

در این گزارش گفته شده است که هنوز خیلی زود است که در مورد تاثیر ممنوعیت کشت تریاک که قبلا توسط طالبان در سال ۲۰۲۲ اعمال شد، قضاوت کنیم.

سازمان ملل در گزارش خود تصریح کرده است که شخصیت‌های ارشد طالبان و تجار همچنان از قاچاقچیان موادمخدر سود می‌برند.

این گزارش سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که شماری از مقامات هندی گفته‌اند که اکثریت مواد مخدر قاچاق شده به هند از افغانستان می‌آید.

مقامات هندی ادعا کرده‌اند که اداره اطلاعات پاکستان شبکه‌ای را کنترل می‌کند که برای قاچاق مواد مخدر به مناطق مختلف هند از جمله از طریق مسیر دریایی استفاده می‌شود.

این در حالی است که کشورهای همسایه افغانستان بارها از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و قاچاقچیان مواد مخدر را در مرزها بازداشت کرده‌اند.

پیشنهاد:   زیان 1 میلیارد دلاری کشاورزان افغان از عدم معرفی کشت جایگزین خشخاش

سردار ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران روز ۱۲ خردادماه گفته بود که نیروهای این اداره دو گروه مسلح و قاچاقچی مواد مخدر را بازداشت کردند.

کاکاوند افزوده بود: این دو باند محموله‌های عمده مواد مخدر را از افغانستان به ‌صورت مسلحانه به داخل ایران وارد کرده و از طریق کویر به ولایت‌های مرکزی کشور منتقل می‌کردند.

ایران بارها از ادامه قاچاق مواد مخدر از افغانستان زیر اداره طالبان ابراز نگرانی کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30008

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *