پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

شهباز شریف: تهدیدات تروریستی از کشورهای همسایه را تحمل نمی‌کنیم-ایراف

به گزارش ایراف، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان روز چهارشنبه در جلسه کابینه این کشور بر افزایش همکاری با همسایگان و گفت‌وگوهای گسترده درباره موضوعات اقتصادی  و فرصت‌های تجاری تاکید کرد.

او همچنین افزود که مرزهای پاکستان «خط قرمز» این کشور در برابر تروریسم است.

آقای شریف افزود: ما می‌خواهیم با همسایگان خود در صلح زندگی کنیم. اما اگر قرار باشد از خاک کشورهای همسایه برای تروریسم علیه ما استفاده شود، این موضوع را تحمل نخواهیم کرد.

او تصریح کرد که باید خیلی روشن باشد که تحت هیچ شرایطی هیچ تروریسمی را از آن سوی مرزها تحمل نخواهیم کرد.

هرچند او در این سخنرانی از کشور خاصی نام نبرده است، اما پاکستان با افزایش ناامنی و فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک خود در جریان سه سال گذشته روبرو بوده و همواره ادعا کرده است که این حملات از خاک افغانستان سازماندهی می‌شود.

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان نیز روز سه‌شنبه در یک میزگرد با موضوع «روابط پاکستان و افغانستان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» که در انستیتوت مطالعات منطقه‌ای اسلام آباد برگزار شد، گفت که گروه ستیزه‌جویی مثل تحریک طالبان پاکستانی «خط قرمز» این کشور است و این امید وجود داشت که دولت موقت افغانستان اقدام موثری را علیه این سازوکار انجام دهد.

باید گفت که هرچند دولت پاکستان اعتراضات خود را به دولت طالبان فرستاده است، اما طالبان با پاسخ‌های منفی، منکر نقش این کشور در حملات پاکستان شده است.

همین موضوع باعث تنش و تیرگی روابط بین متحدین قدیمی شده است. چنانچه که انتظار می‌رفت با تسلط طالبان به قدرت، اسلام آباد به آرزوی دیرینه خود یعنی دست یافتن به عمق استراتژیک در افغانستان و همسایه‌ای مطمئن نایل شود.

پیشنهاد:   افزایش قدرت عملیات فرامرزی داعش خراسان: مبارزه یا منبع درآمد و مشروعیت؟

اما تحولات سه ساله اخیر به ویژه افزایش تحرکات تحریک طالبان پاکستانی منجر به تنش بین دو کشور شده است.

این درحالی است که پاکستان برای تحت فشار قراردادن افغانستان زیر سلطه طالبان از ابزارهای مختلف از جمله، حملات نظامی، اخراج مهاجرین، بستن گذرگاه‌های مرزی، گفت‌وگوهای دیپلماتیک و دخیل کردن کشورهای خارجی استفاده کرده است.

یک رسانه پاکستانی مقابله با تروریسم فرامرزی در افغانستان نیازمند اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30299

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *