سهیل شاهین: مشکلات افغانستان با گفت‌وگو حل شود نه با جنگ، فشار و تحریم

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر  تصمیم احتمالی مسکو مبنی بر خروج طالبان از فهرست ممنوعه روسیه را عملی منطقی برای منافع ملی خواند.

به گزارش ایراف، شاهین در گفتگو با اسپوتنیک گفت که «از اقدام روسیه برای حذف طالبان از فهرست سازمان های تروریستی استقبال می کنیم.»

همچنین این مقام ارشد حکومت سرپرست افغانستان اقدام روسیه برای حذف نام طالبان از فهرست سازمان های ممنوعه را عملی منطقی برای منافع ملی، توصیف کرد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان امروز دوشنبه اعلام کرد که وزارتخانه های امور خارجه و دادگستری روسیه در گزارشی به رئیس جمهور این کشور گفته‌اند که طالبان را می‌توان از فهرست سازمان‌های ممنوعه خارج کرد.

این طرح پیش از این نیز بارها از سوی مقامات روسی مطرح شده بود. در آوریل سال جاری میلادی مقامات روس اعلام کردند که مسکو درحال بررسی حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه است.

دیمتیری پسکوف، دستیار نزدیک رئیس جمهور روسیه و سخنگوی کاخ کرملین گفت: روسیه درحال کار بر روی حذف طالبان افغانستان از فهرست سازمان های تروریستی ممنوعه است. یک روز پیش از این اظهارنظر، وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده بود که درحال بررسی برای خروج طالبان به عنوان یک جنبش ممنوعه است.

خروج نام طالبان از فهرست سیاه یکی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند تاثیری مثبت بر مشروعیت بین المللی حکومت سرپرست افغانستان بگذارد. روسیه از جمله کشورهایی است که پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت روابط خود با حکومت سرپرست افغانستان را گسترش داده است، اما همواره خواستار تشکیل دولت فراگیر و حضور همه قومیت‌ها در قدرت شده است.

پیشنهاد می شود: لاوروف: طالبان قدرت واقعی افغانستان هستند

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21991

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها