پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

سید رسول موسوی: حکومت فراگیر، حکومت جمع اضداد نیست

به گزارش ایراف؛ سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، برگزاری نشست علمی “دولت جدید ایران و فرصت‌های تقویت روابط کابل و تهران” که در ریاست مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه طالبان برگزار شد را خبری بسیار مسرت بخش و امیدوار کننده توصیف کرده است.

او در ادامه نوشته است: دربخشی از این نشست صحبتی کلی درباره حکومت فراگیر می‌شود، فکر می‌کنم سخنران محترم اطلاعات و تحلیل درستی از آن ندارد.

او ادامه می‌دهد: حکومت فراگیر یک حکومت ائتلافی نیست، یک حکومت مشارکتی نیست، یک حکومت جمع اضداد نیست. حکومت در صورتی فراگیر است که به طور مؤثر همه اعضای جامعه را درگیر کند و در خدمت آن باشد. اگر وضع و اجرای قوانین شفاف، بی‌طرفانه و پاسخگوی همه آحاد کشور باشد، آن حکومت فراگیر و پاسخگو است.

موسوی در ادامه حکومت فراگیر را مساله ملی و داخلی افغانستان دانسته و افزوده است: ایران در جستجوی یک دولت با ثبات در همسایگی خود است.

جعفر مهدوی از چهره‌های علمی افغانستان که روز گذشته به عنوان کارشناس در جلسه مرکز مطالعات استراتزیک حضور داشته در واکنش به صحبت‌های موسوی در حساب کاربری خود در ایکس نوشته است: در بخشی از صحبت‌هایم در پاسخ به یکی از پرسش‌ها در ارتباط با بحث “ضرورت ایجاد حکومت همه شمول” از سوی ایران صحبت‌هایی داشتم کا متن کامل آن چنین است: در ارتباط با اين موضوع خاص هنوز تعريف و فهم مشتركی ميان كشورهاي مطرح كننده منطقه و يا غربی‌ها با ا.ا.ا [طالبان] وجود ندارد. اما نظر شخصي من اين است كه طرح حكومت همه شمول از سوی كشورها و سپس ارايه ليست افراد مشخص و معلوم الحال فاسد كه بخشی از سيستم و نظام فاسد گذشته بوده و دوسيه‌های (پرونده‌های) فسادشان برای همگان معلوم و آشكار هست؛ نه تنها از سوي ا.ا.ا (طالبان) بلكه مردم افغانستان هم مردود است.

پیشنهاد:   وزارت کشور: تلاش برای افغانستان‌ستیزی مطرود است

مهدوی در ادامه آورده است: اما به عنوان يك مسأله داخلی؛ ايجاد يك حكومت اسلامی ملی، كارآمد و موثر ضرورت استفاده از ظرفيت‌های انسانی افغان‌های مومن، فاقد سوء پيشينه ، متخصص و متعهد به منافع ملي افغانستان از همه اقوام و اقشار در داخل و خارج از افغانستان در همه سطوح و لايه‌های حكومت اجتناب ناپذير است.

همچنین علی موجانی، دیپلمات‌های ایرانی حوزه افغانستان نیز در حساب کاربری خود در ایکس نوشته است: نشست وزارت خارجه حکومت سرپرست ‎افغانستان گام مهمی است که نشان از بازبینی روابط همسایگی به ویژه پس از عدم کامیابی در ‎دوحه ۳ دارد. البته باید توجه داشت فرصت‌های تقویت روابط با ‎ایران وقتی برای طالبان نتیجه بخش خواهد بود که همراه با اجتناب از تنش خودخواسته مسئولیت‌پذیری پیشه کند.

نشست علمی دولت جدید ایران و فرصت‌های تقویت روابط کابل و تهران روز گذشته به میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان برگزار شد.

درباره ی طالبان: روابط خوبی با ایران داریم و برای توسعه آن تلاش می کنیم بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31432

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *