پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

سقوط در آگوست؛ از اشرف‌غنی تا شیخ حسینه

به گزارش ایراف؛ بسیاری از کاربران افغانستانی در شبکه اجتماعی فرار شیخ‌ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش در نتیجه اعتراضات گسترده‌ مردمی از این کشور را که توسط یک چرخبال انجام شده است با فرار اشرف غنی در سال ۲۰۲۱ از افغانستان مقایسه کرده‌اند.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان با انتشار شعری در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است:
از بس گناه، پرده به چشمم کشیده است
تشخیص راه را ندهد دیده ام ز چاه

عمری گناه کرده ام و توبه می کنم
با این زبان که ذکر تو را گفته گاه گاه

هر چند نیست در خور بخشش گناه من
مولای من! به عفو تو آورده ام پناه

فریاد از آن زمان که گناهان من روند
در پیش دیده ام رژه مانند یک سپاه

فردا که مادر از پسر خود کند فرار
میثم به خاندان پیمبر برد پناه

هارون معترف، یکی از کاربران در این باره نوشته است: من مخالف مقایسه کردن او با صحنه ننگین و فرار اشرف‌غنی احمدزی هستم. شیخ حسینه نه دولت را به کدام گروه قومی و تروریستی واگذار کرد، نه نظامش را سقوط داد و‌نه پول‌های بیت‌المال را غارت و فرار داد. او تن به خواست مدنی مردم داد و پس از استعفا کشور را با عزت ترک کرد. لطفا یک خائن شرف‌باخته‌ مثل غنی احمدزی را با یک زنی که ترجیح داد مردمش برای آینده‌ی بهتر کشورش تصمیم بگیرد را مقایسه نکنید.

کاربر دیگری با نام عبدالله خراسانی نوشته است: تفاوت میان فرار اشرف غنی و شیخ حسینه تنها به مدت ده روز محدود نمی‌شود. اشرف غنی در تاریخ ۱۵ اوت ( اگ‌ست )۲۰۲۱ از افغانستان فرار کرد و قدرت را به گروه‌های تروریستی تحویل داد. در حالی که شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، در تاریخ ۵ اوت( اگوست ) ۲۰۲۴ به دلیل فشارهای داخلی و اعتراضات عمومی، از کشور خارج شد. برخلاف غنی، که در شرایط بحرانی و بدون توجه به خواسته‌های مردم اقدام به فرار کرد، شیخ حسینه به خاطر نارضایتی گسترده و مخالفت مردم با اصلاحات مورد نظرش تصمیم به ترک کشور گرفت. در این میان، غنی به جای رسیدگی به بحران و حفظ ثبات، قدرت را به گروه‌های تروریستی قوم خود تحویل داد که پیامدهای آن هنوز هم در افغانستان حس می‌شود.

پیشنهاد:   ترامپ: خروج از افغانستان شرم‌آورترین لحظه تاریخ آمریکا بود

کاربر دیگری با نام الیاس نواندیش نوشته است: افغان‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: «با ماه بشینی ماه شوی، با دیگ نشینی سیاه شوی.» این هم‌نشینی شیخ حسینه با اشرف غنی هردو را فراری داد. تفاوت این فرار این است که اشرف غنی آنقدر حکومتش غرق فساد و تمرکزگرایی بود که طالب پشت دروازه ارگ رسیده بود، اما او سخن از شکست زانوی طالب می‌زد. شیخ حسینه اما حکومتش کار را برای مردم سهیمه بندی کرده بود و آخر اعتراضات مردم فرارش داد.

یکی دیگر از کاربران افغانستانی با نام ناطق ملک‌زاده در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: اشرف غنی این روند از پرواز/گریز هوایی رهبران را آغاز کرد. اکنون شیخ حسینه به او می پیوندد و در میان اعتراضات با هلیکوپتر فرار کرد. هر دو میراث و فساد وحشتناکی از خود به جای گذاشتند.

یکی دیگر از کاربران با نام عبیدالله بهیر نیز نوشت: چنین نیست که صحنه هلیکوپتر بنگلادش احساساتی مشابه با افغانستان را تداعی کند. شیخ حسینه تسلیم خواست مردمش شد و گریخت در حالی که غنی قول داد تا آخرین نفر ایستاده بجنگد و اولین کسی بود که مردمش را ترک کرد. خوشحالم که او برای جنگ نماند، زیرا این فقط منجر به مرگ بیشتر می شد، اما بسیاری از جوانان افغان مجبور نشدند به خاطر توهمات او بمیرند، فقط برای اینکه او در نهایت فرار کند.

سید رسول موسوی، دیپلمات ایرانی و از مقامات وزارت خارجه نیز نوشته است:
بیا سوته دلان گرد هم آئیم…
آخرین دیالوگ فیلم” سوته دلان” را حبیب برادر بزرگ در حالیکه دست در دستان برادر کوچک خود مجید دارد می گوید: (همه ی عمر دیر رسیدیم )
ای کاش سیاستمداران کمی فیلم های هنری می دیدند، رمان می خواندند، تاریخ می‌خوانند تا دیر نمی رسیدند.

پیشنهاد:   ایده ترامپ برای افغانستان: ما باید سال‌ها پیش به آنها ضربه می‌زدیم
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31652

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *