به گزارش ایراف، نقیب الله احمدی سفیر حکومت سرپرست افغانستان در مالزی امروز یکشنبه، 6 آبان ماه، با جمعی از سفیران کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، آذربایجان و قرقیزستان دیدار و در مورد مسائل دوجانبه به بحث و گفتگو پرداختند.

سفیر حکومت سرپرست افغانستان در این دیدار، ضمن تاکید بر اهمیت نشست فرمت مسکو در سیاست خارجی افغانستان، این نشست را یک نوآوری مهم خواند.

همچنین طرفین در این دیدار در مورد سیاست اقتصاد محور حکومت سرپرست افغانستان، روابط پایدار دوستانه و چگونگی تعامل در آینده نزدیک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سفرای کشورهای مذکور برای گسترش روابط خوب و تعاملات در تمام زمینه ها با حکومت سرپرست افغانستان، ابراز امیداوری کردند.

لازم به ذکر است که کشورهای آسیای مرکزی ازجمله کشورهایی بودند که تغییرات سیاسی افغانستان و بازگشت طالبان روابط آنها را با حکومت جدید در کابل دچار تغییرات جدی نکرد.

اولویت اهداف اقتصادی و سیاسی منجر به آن شده است که کشورهای آسیای مرکزی روابط با طالبان را بر رویگردانی از این گروه ترجیح دهند.

به جز تاجیکستان، بیشتر این کشورها در سه سال گذشته در پی احیا و تقویت روابط خود با طالبان بوده اند. به طوری که اخیرا ازبکستان، نماینده دیپلماتیک طالبان را پذیرفت. قزاقستان و قرقیزستان نام طالبان را از فهرست گروه های تروریستی حذف کردند.

این در حالی است که گزارش هایی نیز از گشایش روابط بین طالبان و تاجیکستان نیز وجود دارد. به طوری که گفته می شود که رییس اطلاعات تاجیکستان در ماه های گذشته به افغانستان سفر کرده است.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39107

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *