پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل در دیدار با امیرخان متقی، وزیر امور خارجه گفت: روسیه به روابط با طالبان اهمیت می‌دهد.

او در ادامه خاطرنشان کرد که ما از هیأت‌ افغانستان برای شرکت در تمامی نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که به میزبانی این کشور برگزار می‌شود، دعوت خواهیم کرد.

سفیر روسیه در کابل همچنین از وزیر امور خارجه طالبان برای شرکت در نشست آینده فرمت مسکو دعوت کرد.

در همین حال، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان نشست مشورتی فرمت مسکو را فرصتی دیگر برای گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات بلندپایه روسیه و نمایندگان کشورهای منطقه خوانده است.

درحالی که سه سال از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان می‌گذرد، تاکنون هیچ کشوری آنها را به رسمیت نشناخته است.

طالبان بارها از جامعه جهانی به خصوص کشورهای منطقه خواسته‌اند‌ که آنها را به رسمیت بشناسند و نمایندگان آنها را در نشست‌های بین‌المللی دعوت کنند.

وقتی در سال ۲۰۱۹ هیات طالبان به رهبری عبدالغنی برادر در نشستی موسوم به «فرمت مسکو» در کنار شماری از رهبران سیاسی و جهادی دولت پیشین افغانستان حضور یافتند، تصور نمی‌شد، طالبان دو سال بعد از آن، همه قدرت در این کشور را تصاحب کند.

پنجمین دور این نشست در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲ با حضور امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان در شهر کازان، پایتخت جمهوری خودمختار تاتارستان برگزار شد.

گفتگوهای منطقه‌ای فرمت مسکو در سال ۲۰۱۷ به عنوان پلتفورمی از جانب روسیه راه‌اندازی شد که سال‌ها بود با حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان، تاثیرگذاری و ارتباط خود با سیاست در کابل را از دست داده بود و پیوسته متهم به حمایت از طالبان نیز می‌شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35672

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *