جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ زلمی رسول، سفیر پیشین افغانستان در انگلیس، گفته است که تصمیم اخیر وزارت خارجه تأثیری بر سفارت نخواهد داشت، زیرا آن‌ها عمدتاً خدمات مربوط به اسناد را برای ۲۵۰ هزار افغان در این کشور ارایه می‌دهند.

این درحالی است که در ۳۰ جولای، وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که دیگر خدمات کنسولی ارایه‌شده از سوی سفارت‌هایی که تحت نظر این وزارت نباشند، پذیرفته نخواهد شد.

در همین حال؛ زلمی رسول در آخرین گفت‌وگوی خود با ساندی تایمز داشته گفته است: «من اینجا گیر مانده‌ام؛ در واقع، می‌خواهم آزاد شوم، اما سفارت را به چه کسی واگذار کنم؟.»

این سفیر ۸۱ ساله که به‌عنوان مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه افغانستان نیز کار کرده، اظهار داشته که هنوز هم در برخی جلسات شرکت می‌کند، اما بسیاری از کشورها مانند هند و ترکیه او را از لیست‌های خود حذف کرده‌اند.

زلمی رسول تصریح کرده است که در کنار شش کارمند محلی، تنها چهار دیپلمات با حقوقی کم با او کار می‌کنند.

آقای رسول در مورد موضع کشور میزبان (انگلیس) در قبال سرنوشت سفارت افغانستان گفت که حکومت جدید در لندن به او اطمینان داده که چیزی به او نخواهند گفت و او را در جای خود باقی خواهند گذاشت، اما تاکنون هیچ‌کس از حکومت نخست‌وزیر کی‌یر استارمر با او دیدار نکرده است.

هرچند هیچ کشوری در جهان حکومت سرپرست را به رسمیت نشناخته است، اما طالبان گفته‌اند که آن‌ها نمایندگان دیپلماتیک در ۳۸ کشور جهان دارند.

چین تنها کشوری در جهان است که تاکنون رییس‌جمهور آن به‌طور رسمی اعتبار‌نامه سفیر طالبان را پذیرفته است.

پیشنهاد:   سالگرد استقلال افغانستان از انگلیس؛ طالبان: جهاد علیه اشغال، میراث نیاکان ماست

در اطلاعیه وزارت خارجه طالبان درباره تعویق در ارائه خدمات کنسولی در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان آمده است که در روزهای گذشته وزارت امور خارجه طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خدمات کنسولی در نمایندگی‌های افغانستان در انگلستان، بلژیک، سويیس، اتریش، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند سوئد، نروژ، کانادا و استرالیا و شهرهای بن و برلین در آلمان نزد مرکز و سایر نهادها فاقد اعتبار می‌باشد.

در اطلاعیه دفتر سخنگوی وزارت خارجه طالبان آمده است که تمامی برچسب‌های تمدید پاسپورت در کشورهای یاد شده باطل هستند، اما برچسب‌های تمدید که قبل از صدور اطلاعیه اجرا شده باشند و توسط آن به افغانستان و یا کشوری سوم سفر صورت گرفته باشد و دارای مهرهای ورودی و خروجی پیش از تاریخ ۳۰ جولای باشند، قابل پذیرش هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32224

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *