جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

فرصت گسترش روابط اقتصادی با همسایگان فراهم شده است

به گزارش ایراف؛ ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه مرکز تجارت بین‌المللی ازبکستان در ترمذ به این شهر مرزی رفته است.

دفتر برادر در خبرنامه‌ای اعلام کرد که معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در راس هیأتی امروز پنج‌شنبه به دعوت کشور ازبکستان عازم شهر ترمذ شده است.

قرار است مرکز تجارت بین‌المللی ترمذ امروز پنج‌شنبه با حضور نخست‌وزیر ازبکستان، معاون نخست‌وزیر آذربایجان و مقام‌های عالی‌رتبه قزاقستان و قرقیزستان افتتاح شود.

همچنین نجیب‌الله حیات حقانی، وزیر مخابرات و تکنولوژی طالبان با شماری از سرمایه‌گذاران ازبکستانی دیدار کرد.

سرمایه‌گذاران ازبکستانی در این دیدار گفته‌اند، می‌خواهند روی تولید و واردات سیم‌کارت در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

در همین حال، حقانی به این هیأت اطمینان داد که طالبان بر اساس قوانین و مقررات، متعهد به همکاری قانونی با تمام سرمایه‌گذاران است.

روابط طالبان و ازبکستان در سال‌های اخیر، به ویژه پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، به سمت تعامل و همکاری‌های بیشتر پیش رفته است. ازبکستان به عنوان یکی از همسایگان شمالی افغانستان، به دنبال حفظ ثبات منطقه‌ای و جلوگیری از نفوذ گروه‌های افراطی به داخل مرزهای خود، تلاش کرده است روابط خود را با طالبان توسعه دهد.

ازبکستان به دنبال تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری با طالبان بوده و پروژه‌هایی همچون توسعه خطوط حمل و نقل و تجارت منطقه‌ای را دنبال می‌کند. افتتاح مرکز تجارت بین‌المللی در ترمذ و دعوت از مقامات طالبان برای شرکت در این رویداد نشان‌دهنده تمایل ازبکستان به ادامه و تقویت این همکاری‌ها است.

ازبکستان همچنین به طور رسمی روابط خود را با دولت طالبان اعلام نکرده، اما در عمل تلاش کرده است از طریق دیپلماسی و تعاملات اقتصادی، ارتباط خود را با این گروه حفظ کند. این کشور در عین حال، نگران وضعیت امنیتی در افغانستان و پیامدهای احتمالی آن برای منطقه است و به همین دلیل، همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز با طالبان را در دستور کار قرار داده است.

پیشنهاد:   اهمیت ژئواکونومیکی رابطه افغانستان و آسیای مرکزی
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33938

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *