شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
سفر رئیس سیا به منطقه | برنامه آمریکا برای افغانستان و غزه چیست؟-سفر رئیس سیا و مشاور بایدن به غرب آسیا- ایراف

به گزارش ایراف، اکسیوس از سفر رئیس سیا و مشاور بایدن به منطقه غرب آسیا خبر داد.

این رسانه آمریکایی نوشته است که به گفته یک مقام آمریکایی و دو منبع دیگر با آگاهی مستقیم از این موضوع، بیل برنز، رئیس سیا و برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن به خاورمیانه سفر می کنند تا بر سر توافق برای گروگان گیری و آتش بس در غزه فشار بیاورند.

منابع گفته‌اند دلیل اینکه این سفر اهمیت دارد آن است که این سفر برای رسیدن به یک توافق موفق صورت گرفته است.

سفر این مقامات آمریکایی پس از سخنرانی جمعه گذشته بایدن انجام می‌شود که در آن وی پیشنهاد اسرائیل را برای توافقی که منجر به آزادی گروگان‌های حماس و آتش بس در غزه می‌شود، مطرح کرد.

اکسیوس نوشته است که به گفته دو منبع آگاه، جیک سالیوان، مشاور امنیت کلی کاخ سفید روز سه‌شنبه با خانواده‌های گروگان‌های آمریکایی که توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند، دیدار کرد.

به گفته این منابع، سالیوان به اعضای خانواده‌ها گفته است که دولت بایدن از همه ابزارهای خود برای اهمال فشار بر حماس برای پذیرش توافقی که بایدن مطرح کرده، استفاده می‌کند.

در همین رابطه، ماجد الانصاری، سخنگوی وزرات خارجه قطر اعلام کرد که قطر پیشنهاد اسرائیل برای معامله گروگان‌گیری که منعکس کننده اصول مطرح شده در سخنرانی رئیس جمهور بایدن است را دریافت کرده و آن را به حماس تحویل داده است.

اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس به الجزیره گفته است مواضع اسرائیل در مورد معامله گروگان گیری با سخنرانی بایدن همخوانی ندارد.

او گفت که پیشنهاد اسرائیل به درخواست حماس برای پایان دادن به جنگ و خروج کامل نیروهای دفاعی اسرائیل از غزه پاسخ نمی‌دهد.

حمدان گفت که اسرائیل تنها می‌خواهد مرحله اول توافق را اجرا کند تا تعدادی از گروگان‌ها را آزاد و سپس جنگ را از سر بگیرد.

او افزود که بدون موضع صریح اسرائیل در مورد پایان جنگ و عقب نشینی از غزه توافقی حاصل نمی‌شود.

در این سفر، برنز به دوحه و مک گورک به قاهره می روند. قطر و مصر دو میانجی کلیدی در مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس هستند.

سراج‌الدین حقانی در امارات

از طرف دیگر، مقامات ارشد سیاسی و اطلاعاتی آمریکا در حالی به خاورمیانه از جمله قطر سفر کرده‌اند که روز گذشته، ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که رئیس استخبارات طالبان و سراج‌الدین حقانی با امیر امارات در ابوظبی دیدار کرد.

شبکه حقانی، شبکه‌ای قدرتمند در دورن طالبان است که برخی آن را بازوی نظامی طالبان در دو دهه جنگ این گروه علیه دولت پیشین افغانستان و آمریکا می‌دانند.

از طرف دیگر، این شبکه رابطه پیچیده و گسترده‌ای با کشورهای عربی، گروه‌های اسلام‌گرای افراطی چه در داخل افغانستان و چه بیرون از آن به ویژه در کشورهای عربی داشته و جهت دهنده کمک‌های مالی به طالبان بوده است.

شبکه حقانی از گروه‌هایی در افغانستان بوده که توانسته شبکه‌ای از تعاملات خود را با کشورهای منطقه و جهان داشته باشد و به نوعی رابط بین این کشورها و طالبان باشد.

افزون بر این، این شبکه علی رغم آنکه از لحاظ تعداد حجم قابل توجهی ندارند، اما نقش پررنگی در جنگ اطلاعاتی افغانستان ایفا کرده‌اند. به‌طوری که اکنون این شبکه یکی از مهمترین وزارتخانه‌های امنیتی افغانستان یعنی وزارت کشور را برعهده دارند.

بنابراین، باتوجه به این موارد به نظر می‌رسد که حضور افراد برجسته اطلاعاتی و سیاسی دو رقیب دیرینه در کشوری که نقش برجسته‌ای در تحولات افغانستان دارد، باتوجه به نزدیکی نشست دوحه بی ارتباط نباشد.

باتوجه به نقش ارتباطی شبکه حقانی، احتمال می‌رود این گروه حامل پیام‌های جدید آمریکا به قندهار باشد. اما این پرسش خلق می‌شود که آیا طالبان تمایل به تغییر مسیر به سمت آمریکا و چشم بستن به روابط خود با کشورهای همسایه است؟

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها