سفرهای هوایی مقامات سیاسی- نظامی و سوابق سوانح سخت

به گزارش ایراف؛ 30 اردیبهشت 1403 بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه ‌سی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت و در جنگل دیزمار در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد.

با شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران همراه با تیم اعزامی وی در سانحۀ هوایی فرود سختِ بالگرد ایشان در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی، اخبار و اطلاعاتی کلی مبنی بر سابقۀ حوادثی ناگهانی، ناگوار و ناخوشایند از این دست در میان شبکه های اجتماعی و خبری منتشر شده است.

شاید بتوان گفت بخشی از ضایعۀ از دست دادن مقامات عالی و در راس آن ها ریاست جمهوری کشور، به پیش بینی ناپذیری و غیرمترقبه بودن سوانح هوایی تاسف بار و تاثربرانگیز بازگشته و فرضیاتی مبنی بر نقص فنی، خطای مهندسی یا مشکلات تکنیکی بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم اعزامی ایشان در زمره مسائلی تخصصی قرار گرفته که زمان لازم جهت بازرسی و کاوش بیشتر را می طلبد.

اما دیگر سو باید گفت جریان سقوط مقامات سیاسی و نظامی کشور سابق بر این نیز در پیشینۀ رویدادهایی ذیلِ سوانح هواییِ مصیبت بار و متاثر کننده نیز وجود داشته است.

جدای از سانحۀ 12 خرداد سال 1392 برای بالگرد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت ایران در ارتفاعات البرز و آسیب جزئی طی این حادثه، باید گفت نخستین ضایعه سقوط مقامات سیاسی کشور به تاریخ 7 مهرماه سال 1360 باز می گردد که یک فروند هواپیمای C130 ارتش ایران و حامل فرماندهان ارتشی و سپاهی کشور در کهریزک سقوط کرد و تمام سرنشینان آن از جمله ولی الله فلاحی رئیس ستاد مشترک ارتش، محمد جهان آرا، یوسف کلاهدوز و جواد فکوری جان خود را از دست دادند.

به باور ناظران و تحلیلگران، در موردی دیگر از سوانح هوایی مطروحه می توان به سانحه اف 27 ارتش در سال 1364 و سقوط آن در اهواز را نام برد که در جریان این سانحه نیز 51 نفر از جمله فضل الله محلاتی، نماینده امام در سپاه پاسداران جان خود را از دست دادند.

در سال 1380 نیز شاهد سانحۀ سقوط هواپیمای روسی یاک 40 در ساری بودیم که ذیل این حادثه تاسف برانگیز وزیر راه و ترابری وقت، رحمان دادمان، حسن دهگان، و محمد جعفر بهرامی معاونین وزیر و برخی نمایندگاه مجلس جان خود را از دست دادند.

اما در نهایت باید گفت ضایعه از دست دادن هشتمین رئیس جمهور ایران در تاریخ 30 اردیبهشت 1403، شخصیتی برجسته که به عنوان خادم مردم در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خالصانه به مردم و کشور خدمت نمود، به عنوان آخرین حادثه تلخ از سوانح هوایی و از دست دادن سران عالی رتبه کشور ثبت شده است. ابراهیم رئیسی، آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، خلبان، کمک خلبان، دستیار خدمه پرواز (کروچیف) سر تیم حفاظت و یکی از محافظین و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند.

گرچه شهادت ایشان و هضم این اتفاق ناخوشایند امری سخت و سنگین نه تنهای برای ملت ایران بلکه برای کشورهای دوست و همسایه می باشد، اما به حق باید اعتراف نمود که شهادت ابراهیم رئیسی قویا خدمت رسانی بی دریغ ایشان حتی تا لحظه آخر از زندگی کاری و سیاسی ریاست جمهوری ایران را به ذهن متبادر ساخته و این امر خود حاکی از وجدان کاری ایشان در هر شرایط و موقعیت از دستور کارِ مد نظر و سازمان یافته جهت توسعه، عمران، آبادانی و ساخت آینده ای بهتر برای ایران بود.

درباره ی سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20631

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها